Strona Główna Dolny Śląsk Wielka Ławka w Prusicach oraz Góra Krzyżowa (567 m n.p.m) w Podgórkach – czyli wolnym krokiem wchodzimy w sezon 2022!

Opublikowane: Ostatnio uaktualniona na: 0 Komentarz

Małe wycieczki potrafią też cieszyć! W szczególności jeżeli od około 4 miesięcy nie wyjeżdżaliśmy nigdzie za względu na końcówkę ciąży oraz czasu po niej, to taki wyjazd był dla nas prawdziwym – wow! Nie dość, że w końcu mogliśmy się gdzieś ruszyć to jeszcze był to dla nas mały sprawdzian w podróżowaniu we czwórkę. Czy Czarkowi spodoba się jazda autem, czy sprzętowo jesteśmy dobrze przygotowani i co ważne – czy kondycyjnie będziemy mogli się ogarnąć? Na te pytanie musieliśmy sobie odpowiedzieć podczas tego krótkiego wyjazdu, ponieważ było one dla nas wielkim niewiadomym. Z tego względu zaplanowaliśmy wyjazd do pobliskich Prusic (30 min jazdy autem), by tam na spokojnie wejść na małe wzniesienie na którym znajduje się Wielka Ławka. Wszystko przebiegło pomyślnie, dlatego postanowiliśmy pojechać trochę dalej w poszukiwaniu śniegu – do miejscowości Podgórki i wejść na Górę Krzyżową, na której znajduje się niewielka platforma widokowa z krzyżem.

O Wielkiej Ławce w Prusicach dowiedzieliśmy się względnie niedawno. Została ona postawiona w roku 2020 na niewielkiej Górce Karola znajdującej się przy nowo powstałej drodze. Została ona stworzona przez mieszkańców w ramach programu „Działaj Lokalnie” i wykonana własnoręcznie przez mieszkańców w wolontariacie, dlatego tym bardziej trzeba docenić tak ciekawą konstrukcję. Oprócz ławki znajduje się tam kilka mniejszych ławeczek piknikowych oraz palenisko. Nie wiedzieliśmy jak będzie wyglądała sytuacja z miejscem parkingowym koło górki, dlatego zdecydowaliśmy się zaparkować koło cmentarza w Prusicach (koło przystanku autobusowego) i stamtąd udać się w stronę górki (mniej więcej 500 m w jedną stronę). Jeżeli ktoś chciałby się dostać do ławki w ramach tzw. „szybkiej akcji”, to można zaparkować na bocznej drodze zaraz koło wejścia na wzniesienie. Wtedy podejście pod górkę i zrobienie sobie pamiątkowych zdjęć to kwestia kilku minut. Jakie wrażenie wywarła na nasz ławka? Ogólnie jest to bardzo ciekawa inicjatywa i fajnie, że projekt został zrealizowany. Z Wielkiej Ławki w Prusicach można wygodnie się rozsiąść i podziwiać panoramę Krainy Wygasłych Wulkanów. Co ciekawe Górka Karola, nazywana też Kopczyną (258 m n.p.m.), ma także historię powulkaniczną. Jeżeli będziecie wracali w lecie koło Prusic, to może być to ciekawe miejsce na uboczu, gdzie będziecie mogli  zatrzymać się na kiełbaski prosto z ogniska lub piknik.

Odkurzyliśmy też naszego drona DIJ Mini 2 i wzbiliśmy się w niebo by zrobić kilka fotek z perspektywy lotu ptaka i zobaczyć jak wygląda sytuacja w górach trochę dalej… i dostrzegliśmy lekko zaśnieżone zbocza. Tak  więc kierunek jazdy wyznaczył nam tym razem nasz dron.

Góra Krzyżowa (567 m n.p.m.) w Podgórkach oraz zamknięta wieża widokowa

Do Podgórek zdecydowaliśmy się pojechać spontanicznie. Jako, że w Prusisach nasza wycieczka wypadała wyjątkowo dobrze, a pogoda dopisywała, to postanowiliśmy pojechać jeszcze kawałek dalej, ponieważ na horyzoncie mogliśmy dostrzec, że niektóre górki pokryte są śniegiem. Mieliśmy więc nadzieję, że go odnajdziemy. I wcale nie musieliśmy tak długo go szukać, ponieważ już po zaledwie 30 minutach jazdy odnaleźliśmy go w pobliskich Podgórkach, gdzie znajduje się niewielki szczyt zwany Górą Krzyżową. Wynika to z tego, że na jego szczycie znajduje się… krzyż. Już kiedyś odwiedzaliśmy tą małą miejscowość usytuowaną w dolinie ze względu na wieżę widokową, znajdującą się na jej terenie. Stara kamienna wieża umiejscowiona jest przy głównej drodze prowadzącą przez miejscowość i niestety pozostaje niedostępna dla ruchu turystycznego. Jeszcze rok temu mogliśmy wyczytać, że wieżę otwiera sołtys mieszkający obok wieży i wystarczy podejść do jego charakterystycznego białego domu i poprosić o udostępnienie wieży. Z tego co aktualnie udało nam się dowiedzieć to i ta opcja jest teraz nieaktualna, ponieważ wieża zostaje zamknięta ze względu na zły stan techniczny. Prawdopodobnie chodzi o jej wnętrze lub taras widokowy na jej szczycie, ponieważ sama konstrukcja wygląda bardzo solidnie. Mamy jednak nadzieję, że wróci ona jak najszybciej do stanu używalności, ponieważ jest ona naprawdę ciekawa.

Jeżeli chcecie poobserwować okolicę, to bardzo dobrze nada się do tego Góra Krzyżowa, znajdująca się nad miejscowością Podgórki, na której umiejscowiony jest mały taras widokowy z krzyżem. Rozlega się z niego bardzo ładny widok na dolinę oraz część Pogórza Kaczawskiego. Dodatkowo szlak nie jest zbytnio wymagający. Normalnym tempem z Podgórek na szczyt Góry Krzyżowej można dość w zaledwie kwadrans. Przewyższenie nie jest duże, jednak trzeba pamiętać, że wychodzi się z doliny więc wszędzie jest pod górkę. Stąd też nazwa miejscowości 🙂

Warto dodać, że Góra Krzyżowa zaliczana jest do Korony Kaczawskiej, dlatego jak będziecie na nią wchodzić to zróbcie sobie pamiątkowe zdjęcie z tabliczką. Dodatkowo szlak jest bardzo mało uczęszczany, dlatego najprawdopodobniej wchodząc na górkę nie zobaczycie nikogo. Będziecie mieli więc chwile wytchnienia tylko dla sobie i w spokoju od codziennego zgiełku.

Podsumowanie

Cały tekst o naszych pierwszych eskapadach w tym roku mieliśmy przygotowany zaraz przed napaścią Rosji na Ukrainę. Zostało nam tylko dodać zdjęcia oraz poprawić ostatnie błędy stylistyczne. Został on jednak w naszych szkicach przez ponad dwa tygodnie. Cały zapał i radość z tego, że w końcu udało nam się gdzieś ruszyć wyparowała. Zaangażowaliśmy się w tym czasie w kilka zbiórek dla potrzebujących z Ukrainy, pomocy pośredniej oraz poukładanie sobie tego wszystkiego w naszym życiu. Od 2020 roku ciągle coś idzie nie tak. Pierw pandemia, poronienie, kolejne fale Covida i ogólnie narastający niepokój, inflacja, a teraz nasz sąsiad został brutalnie zaatakowany…

Jesteśmy jednak chyba już gotowi by ruszyć przed siebie. Wprowadzić trochę normalności w naszym życiu w tych nienormalnych czasach. Wyjazdy pomagają oczyścić głowę, upuścić trochę pary i wyzbyć się tłoczącego się w nas stresu. W tych czasach bardzo ważnym jest by znaleźć dla siebie jakąś formę odpoczynku od tego wszystkiego. Dla nas były i nadal są to góry. Zaczynamy więc znowu pisać na naszym blogu z inspiracjami podróży po Dolnym Śląsku i nie tylko. Mamy nadzieję, że chociaż jeden z naszych tekstów pomoże jakiejś osobie na odstresowanie się i odnalezienie spokojnego miejsca, w którym chociaż na chwilę będzie można zapomnieć o otaczającym nas świecie. Pozwoli na większy kontakt z naturą, pozwoli pobyć samemu lub spędzić ciekawie czas z bliskimi, znajomymi itp. Dzięki temu z większą energią i motywacją będzie można zacząć działać by pomagać, rozwijać się czy spełniać swoje cele. I tego właśnie chcemy Wam życzyć!

Znacie Revolut? Z pewnością słyszeliście o niej. Jeżeli nie to jest to karta walutowa, która pozwoli Wam zaoszczędzić na przewalutowaniu. Dodatkowo zyskujecie z nią w planie premium ubezpieczenie turystyczne, ubezpieczenie lekarskie, NordVPN, Tindera i inne rzeczy – ZA DARMO. Z naszego linku otrzymacie 3 miesiące testów PREMIUM za darmo, w sam raz na wycieczkę! Zarejestruj się i zamów Revolut dla siebie.