Szczyt Postawna
Strona Główna Dolny Śląsk Szlak zielony na szczyt Postawna z miejscowości Ostrużna – Korona Sudetów Polskich

Opublikowane: Ostatnio uaktualniona na: 0 Komentarz

Postawna to kolejny szczyt zaliczający się do Korony Sudetów Polskich, które sukcesywnie odhaczamy z naszej listy. Góra Postawna położona jest w Górach Złotych i znajduje się na wysokości 1117 m n.p.m. w pobliżu granicy Polski z Czechami, w powiecie kłodzkim. Postanowiliśmy zdobyć Postawną od czeskiej strony w trakcie weekendowego wypadu w pobliżu Jesenik do miejscowości Ostrużna. Obraliśmy sobie tę lokalizację za punkt wypadowy, ponieważ w planach mieliśmy zdobycie innych pobliskich szczytów: Smrk, Smerecznik, Smerk Trojkrajny oraz Brusek. Wszystkie z nich można bezpośrednio zdobyć z Ostrużnej.  Wejście na Postawną zajęło nam około 3,5 godziny podczas których przeszliśmy około 18 kilometrów wraz z niewielkim błądzeniem z racji tego, że wejście na szczyt nie jest oznaczone.

Szlak zielony z Ostużnej (Czechy) na szczyt Postawnej

Drogę rozpoczęliśmy spod hotelu Skiland, który położony jest zaraz przy zielonym szlaku. Znajduje się przy nim także darmowy parking, na którym możecie pozostawić swoje auto. Początek szlaku zielonego nie jest zbyt interesujący i prowadzi asfaltową drogą pomiędzy domkami jednorodzinnymi. Nawierzchnia zmienia się dopiero po opuszczeniu granic miejscowości Ostrużna i rozpoczyna się podejście zboczem góry. Szlakiem zielonym szliśmy aż do Cisiarkiej Budy. Jest to odcinek drogi, który nie powinien zająć dłużej niż 1,5 godziny, ponieważ do przejścia jest około 4,5 kilometra.

Nieoznaczony szlak na Travną Horę i Postawną

Z Cisarskiej Chaty zboczyliśmy ze szlaku zielonego i poszliśmy nieoznaczoną ścieżką w stronę Travnej Hory (1128 m n.p.m.). Po pokonaniu wzniesienia skręciliśmy w lewo. Był to kiedyś szlak zielony (lub nieoficjalny szlak zielony?), ponieważ na drzewach można zobaczyć zielone oznaczenie drogi, tylko zamiast białych pasków były żółte. Trasa poprowadziła nas aż do momentu, gdy weszliśmy na wyrównanie terenu pełnego krzaków jagód. Tutaj kierując się GPSem w komórce oraz intuicją, odnaleźliśmy szczyt Travnej Hory. Ma ona formę charakterystycznych wystających kamieni.

Gdy zdobędziemy Travną Hore, będzie trzeba cofnąć się do granicy polsko-czeskiej. Jeżeli nie odnajdziecie szczytu Travnej, to poszukajcie szlaku granicznego i poszukajcie słupka granicznego 44/19. Jeżeli skręcicie od niego w stronę czeską, to po przejściu około 100-150 m dotrzecie na Travną Horę a jeżeli skręcicie w polską stronę, to odnajdziecie Postawną.

Szlak na Postawną (1117 m n.p.m) - najwyższy szczyt Gór Złotych

Na szczyt Postawnej nie prowadzi żadna oficjalna droga. Znajduje się on w pobliżu przejścia granicznego polsko-czeskiego. By dotrzeć do tabliczki ze szczytem, należy skręcić w krzaki jagód w pobliżu słupka granicznego numer 44/19. Jeżeli będziecie zdobywać Postawną latem, to z pewnością zobaczycie dróżkę skręcająca w las. Jeżeli zaś pokusicie się, by zdobyć go zimą, to będziecie musieli na wyczucie iść w głąb lasu. Tabliczka znajduje się około 300 - 400 metrów od granicy zaraz za ogrodzeniem z siatki (około 30-40 metrów od siatki). Współrzędne, które pobraliśmy będąc na miejscu to 50°13'18.394"N 17°0'39.904"E.

Co ciekawe, po raz pierwszy natknęliśmy się na schowek Geocatchingu ukryty w pniu starego drzewa przy tabliczce z napisem "Postawna". A jakie skarby znaleźliśmy w środku? Otóż w żółtej torbie Biedronki skrywał się pojemnik a w nim... książeczka właściciela 77, którą zajadał w najlepsze ślimak. Myśleliśmy, że jak na naszą pierwszą skrytkę skarb będzie bardziej zachęcający 🙂

Szlak niebieski z Postawnej na Dział

Jeżeli tak jak my, będziecie mieli jeszcze trochę czasu w swoim grafiku, to polecamy przejść się na pobliski Dział 1027 m n.p.m. Nie ma na nim żadnych ciekawych punktów widokowych, ale zalicza się do Tysięczników Ziemi Kłodzkiej, dlatego jeżeli tak jak my lubicie odhaczać góry z listy, to polecamy. Od Postawnej na Dział prowadzi szlak niebieski idący od ścieżki granicznej. Wracając można skorzystać z czerwonego szlaku, który prowadzi do Cisiarskiej Chaty, a stamtąd wrócić drogą do Ostrużnej. Dział od Postawnej znajduje się w odległości niecałych 1,5 kilometra (około 30 min spokojnej pieszej wędrówki). Warto więc nadłożyć drogi i trochę dłużej poobcować z naturą.

Znacie Revolut? Z pewnością słyszeliście o niej. Jeżeli nie to jest to karta walutowa, która pozwoli Wam zaoszczędzić na przewalutowaniu. Dodatkowo zyskujecie z nią w planie premium ubezpieczenie turystyczne, ubezpieczenie lekarskie, NordVPN, Tindera i inne rzeczy – ZA DARMO. Z naszego linku otrzymacie 3 miesiące testów PREMIUM za darmo, w sam raz na wycieczkę! Zarejestruj się i zamów Revolut dla siebie.