Smrecznik szlak tysieczniki ziemi klodzkiej
Strona Główna Czechy Szlak na Smrk – Smrek Trójkrajny – Smrecznik – Brusek w górach Rychlebskie Hory

Szlak na Smrk – Smrek Trójkrajny – Smrecznik – Brusek w górach Rychlebskie Hory

Opublikowane: Ostatnio uaktualniona na: 0 Komentarz

Podczas pobytu w Ostrużnej nasz drugi dzień zaplanowaliśmy na zdobycie czterech szczytów zaliczających się do Korony Sudetów i Tysięczników Ziemi Kłodzkiej. Żeby nie powtarzać drogi z dnia pierwszego na Postawną, postanowiliśmy rozpocząć swoją trasę z miejscowości Petrikov, z której szlakiem niebieskim udaliśmy się w kierunku szczytu Brusek. Samochód zostawiliśmy na poboczu na przeciwko kościoła. Niestety jest to jedyne miejsce jakie udało nam się dostrzec przeznaczone dla ruchu publicznego. Jak na nasze oko zmieszczą się tam około 3-4 auta. Nie powinno być to jednak problemem, ponieważ szlak nie jest mocno uczęszczany. Całą trasę zaplanowaliśmy na 4,5 godziny, podczas których mieliśmy do przejścia około 14 kilometrów. Jeżeli chcecie zobaczyć naszą trasę, to skorzystajcie ze szkicu przygotowanego na Mapy.cz.

Szlak na Smrk w Górach Złotych z Ostrużnej

Szlak niebieski z miejscowości Petrikov na Smrek (czes. Smrk, 1127 m n.p.m. ) w Górach Złotych - Korona Sudetów

Pierwszy ze szczytów, który postanowiliśmy zdobyć był Smrek (czes. Smrk), zaliczający się do Korony Sudetów będący najwyższym reprezentantem pasma Rychlebskie Hory. Przy wyruszeniu z wioski Petrikov należy iść niebieskim szlakiem przez około 3 kilometry (1,5 godziny), aż dojdziemy do Brauska. następnie po przejściu niecałych 300 metrów należy skręcić w prawo w boczną, nieoznakowaną ścieżkę. Tym sposobem dojdzie się aż do Solnej Chaty. Zaraz przed nią szlak odbija w lewo i prowadzi wąską leśną ścieżką o niskim stopniu wzniosłości. Po 5 minutach spokojnego marszu doszliśmy do większej ścieżki będącej niegdyś czerwonym szlakiem i skręciliśmy w lewo. Dosłownie 100 lub 200 metrów dalej znajduje się tabliczka z wyznaczonym szczytem "Smrk 1127 m n.p.m."

Szczyt góry Smrk w Górach Złotych

Szlak żółty ze Smreku (czes. Smrk, 1127 m n.p.m. ) na Smrek Trójkrajny - Tysięcznik Ziemi Kłodzkiej

Po zdobyciu Smreku 1127 m n.p.m., należy kontynuować drogę aż do skrzyżowania szlaków żółtego/zielonego/niebieskiego oraz przejścia granicznego. Jest tam także zasłonięta altana, w której można się skryć w razie niesprzyjającej pogody lub chęci zregenerowania sił. Następnie należy obrać szlak żółto/zielony w kierunku Bielic i cały czas trzymać się szlaku żółtego. Przybliżony dystans ze Smrek'u na Smrek Trójkrajny to około 800 metrów, który powinno się zrealizować w mniej niż kwadrans.

Szczyt Smreku Trójkrajnego (1117 m n.p.m.) znajduje się poza szlakiem i trzeba uważać, by go nie ominąć. Jeżeli kierujecie się GPS'em, to powinniście wypatrywać współrzędnych 50.2333333N, 17.0230556E.  Latem odnalezienie szczytu powinny ułatwić Wam wydeptane dróżki w krzakach jagód. Po znalezieniu Smreku Trójkrajnego postanowiliśmy odwiedzić jeszcze jedną górę z rodziny Smreków, a dokładniej Smrecznik (1089 m n.p.m), leżący około 400 metrów od Smreku Trójkrajnego. Pozornie bliski szczyt przysporzył nam wiele kłopotu z odnalezieniem go i dosłownie przekonaliśmy się o istocie powiedzenia "Diabeł ogonem przykrył...".

Szlak na Smrek Trójkrajny

Nieoznaczony szlak na Smrecznik (1089 m n.p.m.) ze Smreku Trójkrajnego - czyli błąkanie się przez chaszcze...

Zawsze po błąkaniu się bez szlaku doceniam szczyty oznaczone jakąkolwiek trasą. Jednak Smrecznik należy do tych nielicznych gór, na którą ktoś kiedyś trafił, wyznaczył szczyt i tyle. Nie postanowiono połączyć szlaku żółtego ze Smreku Trójkrajnego na Smrecznik. Z tego powodu jeżeli ktoś z Was jest zainteresowany zdobyciem Tysięczników Ziemi Kłodzkiej to będzie musiał przedzierać się na przełaj w kierunku zachodnim. Współrzędne szczytu są oznaczone 50.2333333N, 17.0150000E, jednak nie są one aż tak precyzyjne, by bez problemu zdobyć Smrecznik. Nas doprowadziły na środek zagajnika i rozbieżność między punktem wyznaczonym przez GPS, a faktycznym położeniem szczytu wynosiły, mniej więcej 20 metrów. Niby nie dużo, jednak pośród lasu gdzie wszystko wygląda tak samo było dla nas istnym labiryntem, przy którym niewiele brakowało byśmy zawrócili ze szlaku.

Kluczowym punktem orientacyjnym naszej przeprawy, była ścieżka leśna wyjeżdżona prawdopodobnie przez maszyny zajmujące się wycinką drzew. Droga jest charakterystyczna z dużymi zagłębieniami (koleinami) po kołach. Prowadzi ona z drogi Dukt nad Spławami przy rzecze Biały Spław. Jeżeli z chaszczy dojdziemy do niej, to możemy praktycznie pogratulować sobie odnalezienie Smrecznika. Pozostaje tylko iść w górę ścieżki i przy wyraźnym wyrównaniu terenu wypatrywać żółtej tabliczki znajdującej się po prawej stronie na jednym z najwyższych drzew.

Cała trasa liczy kilkaset metrów, jednak samo odnalezienie szczytu oraz przedzieranie się przez krzaki w prawidłowym kierunku zajęły nam aż godzinę (w obie strony). Tak jak mówiliśmy nieraz, tabliczkę ze szczytem sam diabeł potrafi ogonem przykryć... Mamy więc nadzieję, że nasze wskazówki jak dotrzeć do Smrecznika przydadzą się komuś i nie będziecie musieli błądzić tak jak my 🙂

Szlak na Smrecznik od czeskiej strony

Tutaj GPS pokazuje, że jest szczyt

Smrecznik szczyt (Góry Złote)

Tabliczka Smrecznik znajduje się na najwyższym drzewie po prawej stronie

Lokalizacja i położenie na mapie (koordynaty z Mapy.cz 50.2328839N, 17.0144311E)

Szlak na Brusek 1024 m n.p.m. - kolejny szczyt Tysięczników Ziemi Kłodzkiej

Po odnalezieniu Smrecznika wróciliśmy z powrotem na szlak żółty, znajdujący się przy Smreku Trójkrajnym. Następnie doszliśmy do altanki przy rozwidleniu szlaków i poszliśmy przejściem granicznym na szczyt Brusek, znajdujący się na wysokości 1024 m n.p.m. Będąc w pobliżu, warto zdobyć też ten Tysięcznik Ziemi Kłodzkiej, ponieważ trzeba nadrobić jedynie kilometr (w obie strony) co przekłada się na jakieś 20 minut spokojnego marszu. Szczyt Bruska nie jest oznaczony i nie znajduje się na nim żadna tabliczka. Można rozpoznać je przez charakterystyczne skalne wzniesienie, przez które bezpośrednio przechodzi szlak. Następnie wróciliśmy do wsi Petrikov szlakiem niebieskim. Droga powrotna to dystans 4 kilometrów, która powinna zając niewiele powyżej godziny.

Smrecznik szczyt (Góry Złote)
Mapa trasy na Smrek, Smrek Trójkrajny, Smrecznik oraz Brusek.

Jak zawsze zamieszczamy mapę naszej trasy, byście łatwiej mogli rozplanować swoją podróż. Niestety Mapa Turystyczna nie pozwala na wyznaczenie szlaku na Smrecznik, dlatego przy Smreku Trójkrajnym kończy się ona. Mamy nadzieję, jednak że dzięki naszym wskazówkom dotrzecie na niego bez problemu i ciekawie spędzicie czas w Górach Złotych i Bialskich.

Trasa: Petříkov na Smrek, Smrek Trójkrajny, Smrecznik oraz Brousek

Znacie Revolut? Z pewnością słyszeliście o niej. Jeżeli nie to jest to karta walutowa, która pozwoli Wam zaoszczędzić na przewalutowaniu. Dodatkowo zyskujecie z nią w planie premium ubezpieczenie turystyczne, ubezpieczenie lekarskie, NordVPN, Tindera i inne rzeczy. Zarejestruj się i zamów Revolut dla siebie.

Planujesz podróż promem? Sprawdź ofertę największej wyszukiwarki przewoźników morskich Direct Ferries – z nimi na pewno skorzystasz z najlepszej oferty.