Barania Góra Beskid Slaski
Strona Główna Polska Barania Góra 1 220 m n.p.m. | Szlak z Wisły Czarne

Barania Góra 1 220 m n.p.m. | Szlak z Wisły Czarne

Opublikowane: Ostatnio uaktualniona na: 21 komentarzy

W tym wpisie chcielibyśmy Wam zaproponować wejście na jedną z naszych ulubionych gór - Baranią Górę, znajdującą się w Beskidzie Śląskim. Swoją trasę zaplanowaliśmy na około 5 godzin i wyruszyliśmy z Wisły Czarne szlakiem niebieskim, biegnącym z parkingu znajdującego się koło Ochotniczej Straży Pożarnej. Parking jest odpłatny, jednak my skorzystaliśmy ze świątecznej absencji strażnika, który ten czas prawdopodobnie wolał spędzić z rodziną niż w pracy 😉

Barania Góra była naszym trzecim szczytem zdobytym podczas Wielkanocnego pobytu w Beskidzie Śląskim. Wcześniej udało nam się zdobyć Stożek Wielki oraz Trzy Kopce Wiślańskie, dlatego zapas naszej energii nie był imponujący. Z tego względu, czas jaki uzyskaliśmy z realizacji tej trasy nie jest aż tak zły -  6 godzin. Wam na pewno pójdzie lepiej, jednak nie śpieszcie się zbytnio. Widoki jakie zobaczycie na trasie, na pewno zatrzymają Was niejednokrotnie, byście mogli się nimi nacieszyć. Z pewnością ucieszy Was także fakt, że na szczycie Baraniej Góry znajduje się wieża widokowa dająca panoramę 360o na okoliczne szczyty, a jeżeli pogoda dopisze będziecie mogli zobaczyć Tatry oraz Babią Górę.

Widok na Baranią Górę

Szlak niebieski z Wisła Czarne przez Wodospad Kaskady Rodła na Baranią Górę

Początek trasy na Baranią Górę prowadzi asfaltową drogą wzdłuż rzeki Biała Wisełka. Jest to płaska droga, na trasie której kursują dorożki konne. Jej pokonanie nie powinno Wam zająć więcej niż 30 minut. Po drodze można zobaczyć wiele skał oraz małych wodospadów. Jedną z większych kaskad zobaczymy dopiero po skręceniu z asfaltowej drogi i pokonaniu kilkuset metrów. Ten zbiór wodospadów został nazwany Wodospadem Kaskady Rodła i tworzy go około 25 naturalnych wodospadów i progów rzecznych.

Następnie intensywność szlaku przybiera i od Baraniej Góry dzielić Was będzie około 3,5 kilometra z 450 metrami przewyższeń. Ten odcinek nie powinien Wam zająć więcej niż 1,5 h.

Niebieski szlak na Baranią Górę z Wisła Czarne
Niebieski szlak na Baranią Górę z Wisły Czarne

Wieża widokowa na szczycie Baraniej Góry

Wiecie dobrze, że wieże widokowe to jedne z naszych ulubionych obiektów górskich. Z tego powodu stworzyliśmy też spis wież widokowych na Dolnym Śląsku, które możecie spotkać na szlaku. Z żadnej z nich nie było jednak tak fenomenalnych widoków, jak z wieży widokowej na szczycie Baraniej Góry z której rozlega się przepiękna 360o panorama na pobliskie góry. Naszym zdaniem duży wpływ na odniesione przez nas wrażenie miały śnieżne grzbiety Tatr widocznych w oddali.

Zawsze zastanawialiśmy się - jak i kto odpowiada za organizację tak ciekawej atrakcji turystycznej jakim jest wieża widokowa. Przecież nie stała ona tutaj zawsze i ktoś musiał podjąć kroki i starać się o realizację przedsięwzięcia. Otóż wybudowanie takie obiektu wykiełkowało w głowie pana Karola Lipowczana, jako sposób na uczczenie jubileuszu XXXV-lecia Koła Beskidzkich Przewodników  w roku 1988. Zabieganie o sponsorów, kwestie prawne oraz organizacyjne zajęły 3 lata i w roku 1991 dwunastotonowa, metalowa konstrukcja powstała na szczycie Baraniej Góry wznosząc się na 15 metrów przewyższając tym samym zalesione wzniesienie góry. Cały proces brzmi bardzo prosto, jednak był to monumentalny wysiłek i praca całego sztabu ludzi. Dzięki nim możemy cieszyć się z przepięknych widoków roztaczających się w wieży widokowej. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o powstaniu wieży i przeczytać oryginalne zapiski prowadzone w ten czas przez członków zespołu, to zapraszamy do zapoznania się z Historią Wieży Widokowej na Baraniej Górze wydanej przez Baraniogórski Ośrodek Kultury Turystyki Górskiej na 20-lecie powstania wieży.

Niebieski szlak na Baranią Górę z Wisły Czarne
Szczyt Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim
Wieża widokowa na Baraniej Górze w Beskidzie Śląskim
Widok z wieży widokowej na Baraniej Górze w Beskidzie Śląskim
Widok z Baraniej Górze w Beskidzie Śląskim

Szlak zielony z Baraniej Góry na Magurkę Wiślaną i Gawlas

Gdy już ponapawaliśmy się widokami na wieży widokowej i wiatr skutecznie ostudził nasz zapał, postanowiliśmy ewakuować się ze szczytu Baraniej Góry. Rzadko wybieramy tą samą drogę powrotną, dlatego obraliśmy dłuższą drogę prowadzącą przez Magurkę Wiślaną i Gawlas. Szlak zielony okazał się jednak problematyczny ze względu na zalegający śnieg oraz śliską, wąską dróżkę prowadzącą stromym zboczem góry. Gdybyśmy nie mieli ze sobą kijków, z całą pewnością zamienilibyśmy się w radosne białe kulki pędzące w dół zbocza. W szczególności na ten odcinek trasy trzeba uważać przy wysokim zaśnieżeniu oraz roztopach, gdy jest ślisko. Dróżka jest naprawdę wąska a strome zbocze niezbyt ciekawe. Nie rekomendowalibyśmy tej drogi dla rodziców z dziećmi - przejście ta trasą może być stresujące zarówno dla malucha jak i rodziców.

Na tym odcinku trasy można też zobaczyć jakie spustoszenie wyrządził Baraniej Góry wiatr, który zniszczył większość drzew zostawiając nieliczne kosodrzewiny i krzaki. Od znajomych słyszeliśmy, że kiedyś szczyt Baraniej Góry był bardzo zalesiony. Z jednej strony brak drzew sprzyja rozległym widokom, z drugiej zaś nie ma co zatrzymać wiatru przez co jest on bardzo uciążliwy dla turystów. Jak to się mówi, zawsze są dwie strony medalu...

Wracając jednak do szlaku, to na Gawlas z Baraniej Góry prowadzi 4 kilometrowy szlak o łagodnym spadku i niewielkich wzniesieniach. Nie brakuje na nim kolejnych widoków na okolicę, dlatego jego realizacja jest dość przyjemna. Ten odcinek nie powinien Wam zająć dłużej niż 1 godziny spokojnego marszu.

Z Gawlasa obraliśmy następnie szlak żółty i nim kierowaliśmy się do Wisły Czarne. W pewnym momencie zboczyliśmy jednak ze szlaku żółtego, by zejść drogą do szlaku niebieskiego, z którego rozpoczęliśmy swoją wędrówkę. Niestety mapa nie daje możliwości zaznaczenia tego konkretnego odcinka, jednak jeżeli przybliżycie sobie końcówkę naszej trasy to zobaczycie fragment zejścia o który nam chodzi (na mapie zaznaczony cienką, brązową linią przerywaną). Cała trasa zajęła nam około 6 godzin.

Szlak z Baraniej Góry na Magurkę Wiślaną i Gawlas
Podsumowanie wejścia na Baranią Górę z Wisły Czarna
  • Szlak na Baranią Górę zaliczylibyśmy do średniej trudności szlaków górskich. Plasuje się on jednak wysoko na naszej liście najciekawszych szlaków górskich w Polsce ze względu na przepiękne widoki oraz panoramiczną wieżę widokową znajdującą się na jej szczycie.
  • Warto wspomnieć jeszcze, że w czasie dojazdu do Wisły Czarna z Wisły mijaliśmy po drodze rezydencję prezydenta Polski. Jest to ciekawy obiekt, który na pewno warto sobie odnotować na swojej trasie przejazdu.
  • Łącznie przeszliśmy około 20 kilometrów i pokonaliśmy około 700 metrów przewyższeń.
  • Całą trasę zrealizowaliśmy w 6 godzin.

Tradycyjnie zostawiamy także mapę naszej trasy, na wypadek gdyby ktoś z Was chciał podążyć za nami wolnym krokiem 🙂

Znacie Revolut? Z pewnością słyszeliście o niej. Jeżeli nie to jest to karta walutowa, która pozwoli Wam zaoszczędzić na przewalutowaniu. Dodatkowo zyskujecie z nią w planie premium ubezpieczenie turystyczne, ubezpieczenie lekarskie, NordVPN, Tindera i inne rzeczy – ZA DARMO. Z naszego linku otrzymacie 3 miesiące testów PREMIUM za darmo, w sam raz na wycieczkę! Zarejestruj się i zamów Revolut dla siebie.