Szlak zielony na szczyt Postawna z miejscowości Ostrużna – Korona Sudetów Polskich

Postawna to kolejny szczyt zaliczający się do Korony Sudetów Polskich, które sukcesywnie odhaczamy z naszej listy. Góra Postawna położona jest w Górach Złotych i znajduje się na wysokości 1117 m n.p.m. w pobliżu granicy Polski z Czechami, w powiecie kłodzkim. Postanowiliśmy zdobyć Postawną od czeskiej strony w trakcie weekendowego wypadu w pobliżu Jesenik do miejscowości Ostrużna. Obraliśmy sobie tę lokalizację za punkt wypadowy, ponieważ w planach mieliśmy zdobycie innych pobliskich szczytów: Smrk, Smerecznik, Smerk Trojkrajny oraz Brusek. Wszystkie z nich można bezpośrednio zdobyć z Ostrużnej.  Wejście na Postawną zajęło nam około 3,5 godziny podczas których przeszliśmy około 18 kilometrów wraz z niewielkim błądzeniem z racji tego, że wejście na szczyt nie jest oznaczone.

Szlak na Postawną (Korona Sudetów Polskich) z Ostrużnej w Czechach

Szlak na górę Maślak – Diadem Polskich Gór

Maślak to niewysoki szczyt zlokalizowany w Górach Kaczawskich, w pobliżu miejscowości Komarno. Sąsiaduje on z bardziej znaną górą zaliczaną do Korony Gór Polski - Skopcem, będącym najwyższą górą w tym paśmie. Z tego względu wielu z Was mogło mijać Maślak i nawet nie wiedzieć, że taka góra znajduje się obok. Nic dziwnego, ponieważ my też o tym nie wiedzieliśmy podczas zdobywania Skopca rok wcześniej. Był to jednak dobry powód, by odwiedzić te okolice po raz drugi i nadrobić nasze górskie zaległości.

Szlak na górę Róg w Sudetach Środkowych – Diadem Polskich Gór

Róg to niewysoki szczyt zlokalizowany w Sudetach Środkowych w Górach Stołowych, w pobliżu miejscowości Chełmsko Śląskie. Wchodzi on w skład Diademu Polskich Gór, będący odznaczeniem makroregionalnym najwyższych szczytów górskich w randze mezoregionów. Łącznie do zdobycia jest 80 szczytów  z trzech masywów - Karpat Wschodnich, Karpat Zachodnich oraz Masywu Czeskiego. Szlak na Róg nie jest skomplikowany i należy do łatwych do zdobycia, którego czas nie powinien przekroczyć 1,5 godziny. Nie występują też na nim strome wyniosłości. Jedynym utrudnieniem jest brak oznakowania szczytu, dlatego trzeba go szukać na podstawie współrzędnych GPS (50° 40′ 25.22″ N, 16° 6′ 0″ E). Dla nas najwiarygodniejszym wyznacznikiem szczytu Róg był niewysoki kamienny słupek znajdujący się kilkanaście metrów od szlaku.

góra Róg Sudety

Szlak na Mały Śnieżnik przez Trójmorski Wierch z Dolni Morava

Trójmorski Wierch to szczyt na pograniczu Polski i Czech, znajdujący się w pobliżu miejscowości Międzylesie/Międzygórze, w Masywie Śnieżnika, w Sudetach Wschodnich. Swoją nazwę otrzymał w roku 1946 przez dr Mieczysława Orłowicza ze względu na to, że właśnie na tym szczycie występuje zlewisko trzech rzek rozchodzących się do trzech różnych mórz. Na zachodzie zbocza swoje źródła ma Nysa Kłodzka w zlewisku do Morza Bałtyckiego, na południowo-wschodniej Lipkovsky Potok, będący dopływem Ciechej Orlicy uchodzącej w zlewisku Morza Północnego oraz u wschodniego zbocza znajduje się dolina Morawy w zlewisku do Morza Czarnego. Nie jest to byle co, a szlak na Trójmorski Wierch jest przyjemny z jednym ostrym podejściem. Co więcej, na szczycie znajduje się 25 metrowa wieża widokowa, która została oddana do użytku w 2010 roku. Samo podejście z Dolni Moravy na Trójmorski Wierch to dystans około 4 kilometrów, które średnio powinno się zrealizować w 1h 45 minut (w jedną stronę). My zaplanowaliśmy sobie jednak wydłużenie szlaku do Małego Śnieżnika, które w dwie strony zajęły nam około 7 godzin na dystansie 20 kilometrów. Co odważniejsi mogą jednak pójść dalej, aż do samego Śnieżnika.

Szlak na Trójmorski Wierch

Read More

Czartowskie Skały kolejne miejsce pełne niezwykłych form skalnych na Dolnym Śląsku

Czartowskie Skały to kolejne miejsce na mapie Dolnego Śląska, w którym będziecie mogli powspinać się po skałach i zobaczyć ciekawe formy skalne liczące około 200-300 milionów lat. Znajdują się one przy miejscowości Mieroszów, o którym wspominaliśmy już przy okazji wpisu o wieży widokowej na Górze Parkowej. Jest zlokalizowana pomiędzy wsią Różana i Łączna. Na końcu wpisu zamieściliśmy też mapę z lokalizacją Czartowskich Skał, by każdy z Was kto chce tam dotrzeć, mógł sobie łatwo zaplanować swój wyjazd.

Czartowskie Skały

Broumowskie Ściany (Broumovské stěny) szlak na Koronę

Broumowskie Ściany ( z czes. Broumovské stěny) zlokalizowane są na pograniczu Polski i Czech na Ziemi Kłodzkiej w województwie dolnośląskim. Pewnie większość z Was wie, gdzie położony jest Szczeliniec Wielki? Jeżeli tak, to polecana przez nas atrakcja znajduje się zaledwie kilka kilometrów od niego i można na nią wejść z miejscowości Pasterka.  Jeżeli nie, to mapka zamieszczona na końcu wpisu na pewno Wam pomoże.

Osobiście, ta trasa dla nas jest odkryciem na miarę najlepszego szlaku górskiego w Sudetach, które jest połączeniem rozległych widoków widocznych ze Szczelińca Wielkiego oraz form skalnych znanych nam z Błędnych Skał. Co lepsze, nie jest też tak oblegane i nawet w święta nie znajdziecie na nim tłumów. Jeżeli więc chcecie zobaczyć coś ciekawego, powspinać się po skałach oraz podziwiać widoki z licznych punktów widokowych, to koniecznie musicie zaplanować swój wyjazd na Broumowskie Ściany.

Broumovske Steny - szlak na Korunę z Pasterki

Luž (Lausche) – Korona Sudetów | Niemcy

Góra Luž ( z niem. Lausche) to szczyt wchodzący w skład Korony Sudetów, znajdujący się na przy granicy niemiecko-czeskiej. Jest to najwyższy szczyt w paśmie gór Łużyckich sięgający 793 m n.p.m. z przepięknym punktem widokowym rozlegającym się na panoramę pobliskiego Olbersdorfu, Zittau oraz Bogatyni. Nie jest to wymagająca górą, o niewielkich wzniesieniach, idealna dla osób starszych oraz rodzin z dziećmi. Trasę z powodzeniem można zrealizować w przeciągu 1 godziny idąc w jedną stronę od miejscowości Waltersdorf. Chyba, że tak jak my, pójdziecie ze znajomym z akordeonem, grającym dla niemieckich turystów skoczne, ludowe piosenki to może zająć Wam to więcej czasu 😉

Szlak na Luż z Waltersdorf (Korona Sudetów)

Atrakcje Wisły na kilka dni | najciekawsze szlaki górskie Beskidu Śląskiego

Miasto Wisła to niewielka miejscowość zlokalizowana w województwie Śląskim, w paśmie gór Beskidu Śląskiego. Duży rozgłos zawdzięcza skoczni narciarskiej oraz swojemu najsłynniejszemu mieszkańcowi - Adamowi Małyszowi. Jednak to co od zawsze przyciąga tu turystów, to przepiękne szlaki górskie, stoki narciarskie i natura. Nic dziwnego, ponieważ Wisła znajduje się w samym środku Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego w otoczeniu niewysokich, chociaż klimatycznych gór. Naszą wyprawę do Wisły zaplanowaliśmy na pięć dni w okresie Świat Wielkanocnych i podczas każdego chcieliśmy aktywnie wypocząć wśród natury. W tym celu na każdy dzień ułożyliśmy sobie kilkugodzinny szlak, by wypełnić nasz pobyt ciekawymi widokami.

Trasy górskie Wisła

Szlak na Klimczok z Brennej – Beskid Śląski

W wolne dni zawsze stawiamy na aktywny wypoczynek. W Wielkanoc także postanowiliśmy nie próżnować i przez cztery dni w Wiśle planowaliśmy trasy na kilka godzin wędrówki. Po zdobyciu Stożka Wielkiego, Trzech Kopców Wiślańskich i Baraniej Góry przyszedł czas na zdobycie Klimczoka (1117 m n.p.m.). Szczyt ten znajduje się w północno-wschodniej części Pasma Baraniej Góry usytuowanym w Beskidzie Śląskim. Ciekawostką jest także pochodzenie nazwy tej góry. Otóż wzięła się ona od słynnego zbója z ludowych legend - Klimczoka (lub Klimczaka), który miał grasować w górskich lasach. U podnóży góry Klimczok znajduje się sporo jaskiń i największa z nich ma około 23 metrów długości. W niej według legendy miał mieć swoją siedzibę słynny zbój, który wraz ze swoją bandą rabował bogatych, by pomagać biednym. Brzmi całkiem znajomo, prawda? 🙂

Widok na Klimczok z Brennej

Barania Góra 1 220 m n.p.m. | Szlak z Wisły Czarne

W tym wpisie chcielibyśmy Wam zaproponować wejście na jedną z naszych ulubionych gór - Baranią Górę, znajdującą się w Beskidzie Śląskim. Swoją trasę zaplanowaliśmy na około 5 godzin i wyruszyliśmy z Wisły Czarne szlakiem niebieskim, biegnącym z parkingu znajdującego się koło Ochotniczej Straży Pożarnej. Parking jest odpłatny, jednak my skorzystaliśmy ze świątecznej absencji strażnika, który ten czas prawdopodobnie wolał spędzić z rodziną niż w pracy 😉

Barania Góra była naszym trzecim szczytem zdobytym podczas Wielkanocnego pobytu w Beskidzie Śląskim. Wcześniej udało nam się zdobyć Stożek Wielki oraz Trzy Kopce Wiślańskie, dlatego zapas naszej energii nie był imponujący. Z tego względu, czas jaki uzyskaliśmy z realizacji tej trasy nie jest aż tak zły -  6 godzin. Wam na pewno pójdzie lepiej, jednak nie śpieszcie się zbytnio. Widoki jakie zobaczycie na trasie, na pewno zatrzymają Was niejednokrotnie, byście mogli się nimi nacieszyć. Z pewnością ucieszy Was także fakt, że na szczycie Baraniej Góry znajduje się wieża widokowa dająca panoramę 360o na okoliczne szczyty, a jeżeli pogoda dopisze będziecie mogli zobaczyć Tatry oraz Babią Górę.