Szlaki górskie na Dolnym Śląsku, których turyści prawie nie odwiedzają

Pandemia panująca na świecie postawiła nas w takiej sytuacji, że raczej spędzanie wolnego czasu planujemy w miejscach bliskich naszemu otoczeniu i stronimy od tłumów. Po danych zaczerpniętych z Google Analytics widzimy, że poszukujecie atrakcji na Dolnym Śląsku, które może nie powalają na kolana, ale gwarantują możliwość po przebywania na łonie natury w ciszy i spokoju bez kontaktu z innymi turystami. Z tego względu postanowiliśmy przygotować dla Was zestawienie szlaków górskich, na których praktycznie nie spotkaliśmy żywej duszy. Szlaki, które mają w sobie swój urok, pozwalają się trochę zmęczyć, ale przede wszystkim można mieć je praktycznie na wyłączność!

Mamy nadzieję, że nasze propozycje przypadną Wam do gustu i będziecie mogli w bezpiecznych warunkach spędzić trochę czasu na świeżym powietrzu. Wpis jest specjalnie dodany przed majówką, by podpowiedzieć Wam o miejscach, których może nie znacie, a z przyjemnością byście z nich skorzystali. Możliwe też, że spotkacie nas na jednej z tych tras, ponieważ jeszcze nie zaplanowaliśmy gdzie konkretnie pojedziemy na ten przedłużony weekend majówkowy.

Miejsca na Dolnym Śląsku, których żałujemy, że nie zdążyliśmy odwiedzić

W związku z zaistniałą sytuacją na świecie wszystkie nasze plany zostały anulowane i myśli o wycieczkach i zwiedzaniu nowych miejsc przeszły na bardzo odległe tory. Z tego powodu zaczęliśmy wertować nasze listy z miejscami, które chcieliśmy odwiedzić, tak by być przygotowanym na kolejny sezon zwiedzania Dolnego Śląska. Niestety, ku naszemu wielkiemu zdziwieniu kilka pozycji wypadło już bezpowrotnie z mapy podróży, ponieważ albo zostały zamknięte ( jeszcze przed pandemią ) lub, co gorsza, zastały zdemolowane przez wandali albo zostały poważnie naruszone przez „ząb czasu”.

Polecane książki dla niemowlaków do nauki języków obcych i nie tylko

W obecnej sytuacji myślę że nie ma sensu zbyt promować miejsc do odwiedzenia. Z jednej strony nie chcemy Was kusić ciekawymi miejscami, chociaż z drugiej, zawsze można potraktować je jako plany na przyszłość. Dlatego na razie przygotowaliśmy dla Was wpis o najlepszych według nas (a głównie według naszego najmłodszego członka rodziny) książkach dla niemowląt. Nie jest to zupełnie oderwane od podróżowania, dlatego że książki są w kilku językach, których znajomość ułatwia wyjazdy. Poza tym, rodzice też mogą trochę poćwiczyć języki i poczuć się tym samym chociaż trochę jak na wyjeździe.

(więcej…)

ABC podróżowania samolotem – tanie loty, bagaż, odszkodowania

Przyszło nam żyć w niezwykłych czasach, gdzie podróże stają się nieodzowną częścią naszego życia. Wszystko to za sprawą rozwinięcia się wielu gałęzi transportu i otwarciu granic. Nic dziwnego, że każdy z nas zaczyna częściej podróżować nawet w odległe zakamarki świata, by posmakować emocji związanych z odkrywaniem „nieznanego”. Podróże samolotem sprawiają, że pokonanie odległych dystansów nie jest już żadnym wyzwaniem, a koszty samodzielnej organizacji takiej wycieczki wychodzą często dużo taniej niż przysłowiowe wakacje nad Bałtykiem.

Z tego względu postanowiliśmy przygotować post o podróżowaniu samolotem, który pomoże przygotować się do swojej pierwszej podróży samolotem, ale także poszerzy wiedzę już bardziej doświadczonych turystów. Jeżeli więc jesteś ciekaw, jakie są nasze porady na upolowanie taniego biletu lotniczego, jakie prawa masz jako pasażer i co przysługuje Ci za opóźniony lub odwołany lot, albo szukasz informacji na temat porad odnośnie pakowania się do samolotu, to ten wpis na pewno Ci się przyda.

Wilcza Góra w pobliżu Złotoryi – powulkaniczna góra na Dolnym Śląsku

Wilcza Góra, nazywana także Wilkołakiem, to kolejny szczyt na Dolnym Śląsku pochodzenia powulkanicznego. Znajduje się ona w pobliżu Złotoryi i Jerzmanic-Zdrój ( w tej miejscowości znajduje się kolejna unikatowa atrakcja Dolnego Śląska jakimi są Wiszące Tory Kolejowe ). Szczyt jest bardzo charakterystyczny i wyróżnia się na tle pobliskiego krajobrazu, ze względu na jego górne partie i odsłonięty nek (pozostałości komina wulkanicznego, z którego na powierzchnię wydostawała się magma).  Wilcza Góra jest nadal czynnie eksploatowana przez Kopalnię Bazaltu Wilcza Górą należąca do firmy Colas.

Karpacz – wejście zimowe na Strzechę Akademicką z niemowlakiem

W tym sezonie myśleliśmy, że zimowe wyjścia w góry możemy sobie odpuścić. Kilku miesięczne dziecko na pewno nie pozwoli nam na wyściubienie nosa na zimowy szlak. Jednak po dłuższych analizach i odpowiednim skompletowaniu zimowej odzieży wyruszyliśmy do pobliskiego Karpacza, by pochodzić trochę po śniegu i zbić nadliczbowe poświętne kilogramy.  Karpacz wybraliśmy z kilku względów. Po pierwsze jest blisko naszego miejsca zamieszkania – około 1,5 godziny jazdy samochodem. Po drugie, trasa którą zaplanowaliśmy miała około 1,5 h w jedną stronę i kończyła się schroniskiem, w którym mogliśmy oporządzić Leosia i trochę odsapnąć. Po trzecie, i to chyba był jeden z ważniejszych powodów – Karpacz jest bardzo turystyczny, co dla nas znaczy tyle, że w razie jakiejś nieprzewidzianej, ekstremalnej sytuacji można liczyć na szybką i fachową pomoc służb ratowniczych i medycznych. Właśnie z tego względu nie wybieraliśmy małych gór z rzadko uczęszczanymi szlakami.

Kopalnia uranu „Podgórze” w Kowarach – ekstremalna trasa w podziemiach sztolni

Byłą kopalnię uranu „Podgórze” w Kowarach mieliśmy okazję zwiedzić kilka lat temu, gdy mieliśmy etap odwiedzania podziemnych atrakcji w województwie dolnośląskim (wszystkie nasze artykuły na ten temat znajdziecie tutaj). Wtedy dopiero krążyły pogłoski o śmiałych zamiarach utworzenia ekstremalnej trasy turystycznej, która obejmowałaby niedostępne dla zwykłego turysty korytarze sztolni. Całe szczęście obietnice znalazły swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości i każdy z Was może przystąpić do eksploracji surowych tras byłej kopalni uranu w Kowarach. Dla kogo polecamy tą trasę? Jeżeli nie posiadasz klaustrofobii i nie boisz się ciemności oraz lubisz się pobrudzić, to na pewno przypadnie Ci ona do gustu!  Ekstremalna trasa ma kilka etapów i w zależności od preferencji grupy jest ona dostosowywana do umiejętności zwiedzających. Praktycznie każdy posiadający umiarkowaną kondycję fizyczną powinien sobie z nią poradzić. Trzeba jednak pamiętać, że są to surowe obszary kopalni, dlatego bezwzględnie trzeba słuchać się przewodnika i stosować do jego poleceń.

Zamek Czocha – drugi najbardziej znany zamek na Dolnym Śląsku

Zamek Czocha, według naszej oceny, to drugi najbardziej popularny zamek na Dolnym Śląsku. Pierwszym oczywiście jest Zamek Książ w Wałbrzychu, o którym pisaliśmy niedawno, ale jak wiadomo każdy zamek stawia inną strategię na przyciągniecie do siebie turystów. Na co postawił Zamek Czocha? Po odwiedzinach musimy stwierdzić, że zastosował on połączenie hybrydowe hotelu z atrakcją historyczną. Jak wyszedł taki zabieg? Przekonajcie się sami i podążcie z nami Wolnym Krokiem. odkrywając co ma do zaoferowania zamek Czocha.

Zamek Grodziec – rycerska twierdza na szczycie wygasłego wulkanu

Jak dobrze wiecie, Dolny Śląsk zamkami stoi. Wiele z nich to niestety ruiny, którymi nikt na czas się nie zajął, a aktualnie ich stan nie pozwala na rekonstrukcję bez ogromnego wkładu finansowego. Z tego względu bardzo mocno doceniamy te obiekty, które dostępne są do zwiedzania i ktoś trzyma nad nimi piecze. Może się wydawać, że biznes, jakim  jest prowadzenie zamku jest proste. „Mamy super budowle. Czego nam więcej trzeba?„. No właśnie w tym problem. Kilka zamków, które mieliśmy przyjemność odwiedzić podążyły własną ścieżką rozwoju, która w jakiś sposób zatraciła klimat miejsca. Wychodząc z nich czuje się głód, jakiś taki wewnętrzny niedosyt, który sprawia, że źle się je wspomina. Całe szczęście Zamek Grodziec nas nie rozczarował. Wręcz przeciwnie – wysunął się na prowadzenie w naszej osobistej liście najciekawszych zamków na Dolnym Śląsku. Dlaczego nas tak oczarował?

Wielka Sowa – góra przyjazna pierwszym pieszym wycieczkom z dzieckiem?

Jako że w naszych żyłach płynie zew gór, tak więc jasnym było, że Leoś prędzej czy później wyruszy z nami zdobyć szczyty. Stało się to zdecydowanie szybciej, niż później, i już w wieku 2 miesięcy zdobył z nami swój pierwszy tysięcznik. Oczywiście uprzedzając wszystkie pytania – dużo czasu zajęło nam dobre przygotowanie siebie oraz Leosia do takiej wycieczki. Po pierwsze musieliśmy wybrać górę, którą dobrze znamy i jest ona dość mało wymagająca. Po drugie musiała być w większości trasy osłonięta drzewami, tak by nie chodziło się za dużo na otwartym słońcu oraz kolejnym warunkiem była długość trasy. W jedną stronę nie mogła przekroczyć 2 godzin spokojnego marszu. Tak właśnie padło na Wielką Sowę w Górach Sowich, którą już kilku krotnie mieliśmy okazję zdobyć w różnych porach roku.