Czy warto podróżować samochodem elektrycznym po Niemczech? Takie pytanie zaświtało nam w głowie wybierając się na lekko służbowy pobyt w Niemczech. Z racji tego, że do tej pory nigdy nie poruszaliśmy się autem elektrycznym postanowiliśmy spróbować naszych sił i tym razem wyruszyć w podróż ekologicznym transportem. A gdzie lepiej zacząć swoją podróż autem EV niż w Niemczech będącym jednym z najlepiej rozwiniętych krajów Europy pod względem infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych. Sieć stacji ładowania, ekologiczne inicjatywy i coraz większe udogodnienia sprawiają, że elektryk to realna i wygodna alternatywa dla tradycyjnych aut, którą postanowiliśmy przetestować.
W tym wpisie dzielę się moim doświadczeniem z podróży po Turyngii elektrycznym Audi e-Tronem Q4, który wypożyczyłem koło stacji w Dreźnie oraz najważniejszymi poradami dla osób planujących podobny wyjazd.

Do samego Drezna można dostać się w wygodny sposób za pomocą Kolei Dolnośląskich. Jako że mieszkamy w okolicy Wrocławia to bez problemu można zorganizować sobie taki wyjazd z tylko jedną przesiadką w Zgorzelcu. Dla nas podróż pociągiem to dodatkowa atrakcja, ponieważ dzieci uwielbiają jazdę koleją a my możemy odpocząć trochę w większej przestrzeni.
Zaraz koło stacji kolejowej w Dreźnie znajduje się kilka wypożyczalni oferujących krótkoterminowy wynajem aut. Tu nie polecamy żadnej z nich, ponieważ wszystko zależy od oferty i okazji na jaką natraficie. Co nas jednak skusiło na auto elektryczne zamiast spalinowego? Po części czysta ciekawość, jak będzie jeździło się nowoczesnym autem, a po drugie kwestie ekonomiczne, ponieważ w wielu miejscach noclegowych można doładować swoje auto za przysłowiowe 10 euro. Dzięki temu przejedziecie bez problemu do 400 km.
Cenowo w miarę atrakcyjnie wychodził Audi eTron Q4 i to właśnie z niego chcieliśmy skorzystać. Przy wyborze samochodu wzięliśmy pod uwagę jego zasięg, ograniczenie kilometrów oraz depozyt. W naszym przypadku wyniósł on tylko 150 euro w formie blokady na karcie zwracanej przy oddaniu pojazdu.
Przy odbiorze należy wypełnić kwestionariusz, popodpisywać zgody i pokazać aktualne prawo jazdy. Warto przy tym dowiedzieć się, czy auto ma opcję szybkiego ładowania, czy wypożyczalnia ma lojalnością kartę do ładownia aut oraz popytać o podstawową obsługę auta. Ja tego nie zrobiłem i na przykład musiałem oglądać film na Youtube jak w Audi eTron otwiera się klapkę do ładowania auta. Tak więc nie bójcie się i pytajcie o wszystko. Taka wiedza na pewno oszczędzi Wam późniejszych stresów.
Dodatkowo zróbcie film i zdjęcia pojazdu przy odbiorze auta. Dzięki temu później nikt nie zarzuci Wam rys czy uszkodzeń pojazdu.

Pierwsze wrażenia z jazdy elektrykiem przez Niemcy
Przyznam szczerze, że przesiadając się z Forda Focusa do Audi można naprawdę poczuć różnicę w praktycznie każdym aspekcie podróży. Pierwszym krokiem, który rekomenduję wykonać jest zmiana języka w kokpicie pojazdu na swój ojczysty język. Dzięki temu komunikaty pojawiające się w aucie będą jasne i zrozumiałe co podczas jazdy jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się po drodze. Warto poświęcić też chwilę na ustawienie foteli, lusterek, oraz dodatkowych ustawień tj. podgrzewane fotele itp. Wszystko to wpływa na komfort jazdy i lepszych doświadczeń z jazdy.
EBOOKI OD POLSKICH AUTORÓW tj. lekarek, doktorów dietetyki, dietetyczek klinicznych, trenerek, psycholożek i kilkudziesięciu TOPOWYCH Twórców Internetowych.
Co znajdziesz w środku?
- Kurs „chce być Mamą” w cenie
699 zł - Kobieca niepłodność
129 zł - Bezpieczeństwo dzieci na wakacji – jak reagować i udzielać pierwszej pomocy –
99 zł - Pomoc hormonalna przyszłej mamy –
299 zł - TOP 20 kierunków idealnych dla dzieci od Ready For Boarding –
49,99 zł - Nasz ebook o dwujęzyczności zamierzonej –
39,99 zł - + 93 inne ebooki i kursy online od topowych twórców i ekspertów.
Dodatkowo kupując paczkę od nas otrzymacie ebook dopełniający dwujęzyczność zamierzoną o zwroty codzienne!
Kolejnym aspektem, na który zwróciłem uwagę jest automatyczne dostosowanie pasa bezpieczeństwa do sylwetki (ściągnięcie luzów) oraz wyświetlacz na przedniej szybie, który pokazuje aktualną prędkość oraz wskazówki co do nawigacji. Dzięki temu zawsze mamy skupiony wzrok na przedniej szybie auta i lepiej kontrolujemy otoczenie. Co do prędkości to trzeba być tutaj szczególnie wyczulonym, ponieważ bardzo łatwo stracić poczucie z jaką prędkością jedziecie. Przyśpieszenie w elektrykach jest naprawdę duże i przekładając przyzwyczajenia z mojego Forda Focusa do Audi prawie nie spowodowałem wypadku…
Wszystko przez to, gdy chciałem wyprzedzić tira to manewr wykonałem jak w Fordzie… Czyli wcisnąłem pedał gazu jeszcze przed wyprzedzaniem pojazdu, a nie w trakcie będąc na drugim pasie. Przez to o mały włos nie wjechałem w tył ciężarówki. Pamiętajcie więc wypróbować nowe możliwości pojazdu na pustym pasie.
Podsumowując jazda eklektycznym autem to zupełne inne doświadczenie niż autem spalinowym. Wszechobecność czujników, kamer oraz inteligentnych systemów wspomagania jazdy przekłada się na wielki komfort w użytkowaniu pojazdu. Prawdę mówiąc sama jazda takim samochodem przez kilka dni to atrakcja sama w sobie. Moje wewnętrzne dziecko cieszyło się jak nigdy.

Poruszanie się autem w Niemczech - garść porad praktycznych
Niemcy to niewątpliwie jeden z liderów pod względem infrastruktury dla aut elektrycznych w Europie. W związku z długoletnią realizacją projektów wspierających elektromobilność mieli oni możliwość na wdrożenie wielu ułatwień dla samochodów elektrycznych i sprawić, że zachęcą oni obywateli do zakupu takiego pojazdu. Myślę, że udało im się to w znacznym stopniu. W tym rozdziale opiszę kilka praktycznych rozwiązań i udogodnień, na które natrafiłem podczas jazdy po Niemczech – a konkretnie do pięknej Turyngii mieszczącej się w sercu tego kraju.
Ładowanie pojazdów elektrycznych
To pytanie chyba najbardziej niepokoiło mnie przed wyborem samochodu eklektycznego. Gdzie doładuję auto i ile to będzie kosztował oraz ile czasu zabierze. Szczególnie ten ostatni aspekt był istotny, ponieważ moja wizyta w Niemczech miała ściśle określony harmonogram i każde opóźnienie było igraniem z losem. Całe szczęście infrastruktura jest dość rozbudowana, a zasięg eTrona pozwolił mi na dojechanie do Erfurtu bez potrzeby ładowania. Hotel, w którym miałem nocleg posiadał własne stacje ładowania pojazdów dla gości i za pomocą karty RFID można było w nocy naładować auto do pełna – koszt to zaledwie 10 euro czyli ok. 42 zł za możliwość przejechania ponad 400 kilometrów.
Co ciekawe Audi eTron ma zintegrowaną własną nawigację, która oprócz planowania trasy na bieżąco bierze pod uwagę zasięg pojazdu. Jeżeli wybierzecie więc trasę, podczas której będziecie musieli doładować samochodów to wyznaczy on Wam dogodną stację ładowania.
Przydatną aplikacją w poruszaniu się samochodem elektrycznym jest aplikacja EnBW mobility+, która jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej funkcjonalnych aplikacji dla kierowców samochodów elektrycznych w Niemczech. Pozwala ona na lepsze kontrolowanie stacji ładowania (oraz pokazuje czy dany słupek jest zajęty czy dostępny) oraz można dzięki niej skorzystać z dogodnych taryf ładowania. Warto tę aplikację ściągnąć sobie wcześniej i zarejestrować się w niej. Daje ona dużo możliwości i za pomocą wirtualnego portfela można opłacić swoje doładowanie.
Dodatkowo na trasie można spotkać stacje szybkiego ładowania tzw. DC, które mają możliwość doładowania samochodu do 80% w niecałe 15 minut. Oczywiście szybkie ładowanie jest droższe więc warto auto ładować w nocy lub na dłuższym postoju.
Dajemy też przykładową tabelkę z kosztami ładowania, żeby można było łatwiej obliczyć sobie budżet.
Ładowanie AC (wolne / średnie, 11–22 kW)
Rodzaj taryfy | Cena za 1 kWh (średnio) |
---|---|
EnBW mobility+ | 0,39 € / kWh |
Inni operatorzy (np. PlugSurfing, Shell Recharge) | 0,39–0,49 € / kWh |
Ładowanie DC (szybkie / bardzo szybkie, 50–350 kW)
Rodzaj taryfy | Cena za 1 kWh (średnio) |
---|---|
EnBW mobility+ | 0,49–0,59 € / kWh |
Ionity (bez abonamentu) | 0,79–0,89 € / kWh |
Shell Recharge | 0,65–0,75 € / kWh |

Jakie przywileje mają auta elektryczne w Niemczech
Na początku warto zaznaczyć, że poszczególne ułatwienia i benefity są zależne wyłącznie od władz miasta. Sporo więc zależy od tego, do jakiego miasta w Niemczech będziecie się wybierali, ponieważ przepisy nie są tutaj spójne. Podczas mojego pobytu Audi eTron Q4 w Erfurcie nie było ich wiele i jedynym przywilejem było to, że mogłem zaparkować na miejscu do ładowania pojazdu elektrycznego.
W wielu niemieckich miastach, takich jak Hamburg, Stuttgart czy Dortmund, pojazdy z tablicą rejestracyjną zakończoną literą „E” (oznaczającą pojazd elektryczny) mogą korzystać z darmowego parkowania na wyznaczonych miejscach parkingowych. W Monachium od 2018 roku elektryki mogą parkować bezpłatnie do dwóch godzin w określonych strefach, jednak ze względu na coraz to większą liczbę aut elektrycznych miasta powoli zaczęły odchodzić od tych przywilejów.
Kolejnym ułatwieniem dla elektryków może być poruszanie się tzw. bus pasem. Podyktowane jest to ustawą o elektromobilności (EmoG), dzięki której lokalne władze mogą zezwolić pojazdom elektrycznym na poruszanie się po buspasach. Na przykład Düsseldorf, Dortmund i Karlsruhe umożliwiają elektrykom korzystanie z buspasów, co może znacznie skrócić czas podróży w godzinach szczytu.
Ekologiczne aspekty podróży autem elektrycznym
Nieraz spotkałem się z komentarzami, że pojazdy elektryczne wcale się aż tak ekologiczne za jakie się je uważa. Proces powstawania akumulatorów, ich proces utylizacji i recyklingu jest technicznie skomplikowany, a prąd na który jeździ często pochodzi z elektrowni zasilanej paliwem konwencjonalnym (węglem).
Warto pamiętać o tym, że ideą samochodów zeroemisyjnych jest walka z niską emisją w miastach, czyli ze spalinami, które wędrują bezpośrednio do płuc przechodniów i wiszą nad miastem.
Elektrownie produkujące prąd są wyposażone w wiele czujników oraz filtrów przemysłowych, które redukują negatywny wpływ spalin na przyrodę, a w coraz większej liczbie zasilanych jest z odnawialnych źródeł energii (wiatraki, panele PV czy elektrownie wodne). Kwestia akumulatorów też jest procesem o zamkniętej i kontrolowanej emisji. Coraz częściej poddawane są one specjalistycznym procesom recyklingu a wzrost liczby pojazdów elektrycznych sprawi, że technologia ich zagospodarowania też ruszy do przodu.
Walka z emisją spalin jest o tyle istotna, że to ona odpowiada za zły stan powietrza co bezpośrednio przekłada się na zdrowie ludzi żyjących w miastach. Jeżeli więc stopniowo będzie dążyło się do jego redukcji to może mieć to istotny wpływ na nasze zdrowie.