Strona Główna Wieża widokowa Wieża widokowa Gozdno na górze Zawadna ( 445 m n.p.m) na Dolnym Śląsku

14 komentarzy

Wieża widokowa na górze Zawadna to konstrukcja powstała w  2018 roku w wyniku realizacji projektu budowy sieci ścieżek rowerowych na terenie kilku złotoryjskich gmin. Ponad dwudziesto-metrowa konstrukcja została usytuowana na niewielkim wzgórzu, które z pewnością pozostałoby nieznane, gdyby nie ona. Wejście na szczyt nie stanowi dużego wyzwania, jednak to nie w tym celu została zaprojektowana trasa na Zawadną. Jest to doskonały punkt dla osób, które chcą zacząć swoją przygodę z górską jazdą rowerową nieposiadających zbyt dużego przygotowania.  Łącznie w ramach projektu powstało 13 kilometrów oznaczonych szlaków rowerowych w pobliżu Gozdna oraz ponad 30 kilometrów utwardzonych tras rowerowych w gminie Świerzawa. Jest więc gdzie się wyszaleć na rowerze.

Wieża widokowa Gozdno na górze Zawadna ( 445 m n.p.m) na Dolnym Śląsku

Chociaż wieża widokowa jest bardzo widoczna, to znalezienie odpowiedniego szlaku nie było dla nas łatwe. Kierowaliśmy się na miejscowość Gozdno i po lewej stronie mieliśmy jak na wyciągnięcie ręki wieżę widokową.  Oficjalnego szlaku jednak nie mogliśmy namierzyć. Na pewno można dojść do niego korzystając z trasy rowerowej, jednak nie chcieliśmy wchodzić naszymi buciorami w rewir rowerowy. Prawdopodobnie można tam też dojść korzystając ze szlaku żółtego, jednak wydłużyło to by naszą wędrówkę o kilka kilometrów. Z tego powodu postanowiliśmy udać się na górę lekko na przełaj. Samochód pozostawiliśmy przy głównej drodze ( na naszej mapie oznaczone fioletowym P, jednak Wy możecie skorzystać z parkingu przy żółtym szlaku, do którego dojedziecie szutrową drogą oznaczony żółtym P ). Z tego co się okazało, nie tylko my wybraliśmy tą trasę, ponieważ za nami podążyła rodzina z dziećmi. Prawdopodobnie zadziałał tutaj instynkt stadny, jednak na mapie turystycznej pokazywano nam, że idziemy dobrze, chociaż my nie byliśmy tego aż tacy pewni. Po przejściu kilkuset metrów dotarliśmy do podnóża góry oraz ścieżki prowadzącej na szczyt. W tym momencie mieliśmy dwie opcje do wyboru, pójść w prawo lub w lewo, ponieważ żadna ze stron nie prowadziła w górę, dlatego wybór nie był taki oczywisty. Wybraliśmy, że pójdziemy w lewo i wiecie co? Musieliśmy się za chwilę wrócić bo, oczywiście jak to my, wybraliśmy złą trasę <brawo my>
Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, bo chociaż wiedzieliśmy jak iść trasą powrotną. Reszta trasy jest naprawdę prosta. Obchodzi ona Zawadną od północy, by później poprowadzić kilkadziesiąt metrów zdecydowanie pod górę.

Wieża widokowa Gozdno na górze Zawadna

Wieża widokowa Gozdno mierzy dokładnie 20,3 metry i kosztowała około 640 tysięcy złotych. Warto więc dbać o nią, ponieważ tania nie była, a dostarcza naprawdę przepiękne widoki na Góry Kaczawskie. Trafiliśmy na bardzo ładną pogodę o  dużej przejrzystości powietrza, dlatego mogliśmy dostrzec między innymi odległe pole turbin wiatrowych w Legnickim Polu, Okole oraz inne szczyty położone bliżej Gozdna. Niestety ze szczytu przegnał nas bardzo silny wiatr, który skutecznie sprawiał, że ciężko było mi wykonać zdjęcia przez burzę włosów, które żyły wtedy własnym życiem…

Ścieżki rowerowe w pobliżu Gozdna

Tak jak wspominaliśmy na samym wstępie, nie byłoby wieży widokowej na górze Zawadna, gdyby nie powstanie tras rowerowych w pobliżu Gozdna oraz dalsza rozbudowa sieci dróg rowerowych w gminie Świerzawa. Na wskutek tych działań powstały dwie trasy rowerowe w Gozdnie, mierzące kolejno 11 i 3,5 kilometra.  Są to trasy typu single track co oznacza tyle, że są to jednokierunkowe (wąskie) ścieżki szutrowe. Pierwszy 11-kilometrowy odcinek został oznaczony jako łatwy, w sam raz dla osób chcących aktywnie spędzić czas na rowerze. Podczas realizacji takiej trasy trzeba przygotować się na pokonanie sumarycznie 315 metrów przewyższeń, które rozłożone są dość miarowo, co oznacza, że nie będzie długich i intensywnych podjazdów pod górę. Średniej jakości rower górski powinien sprawdzić się na taką wycieczkę. Drugi odcinek mający niecałe 3,5 kilometra jest trasą wymagającą średnio-zaawansowanych umiejętności. Tak naprawdę to nie potrafimy dobrze oszacować wymagań takich tras, ponieważ jeszcze ani razu nie pokonywaliśmy gór na dwóch kółkach. Myślimy jednak, że pewnego razu skusimy się o realizację trasy podstawowej, by zobaczyć, jak to jest zwiedzać góry inaczej niż wolnym krokiem 🙂

A na koniec, tak jak zawsze pozostawiamy Wam interaktywną mapę. Wyznaczyliśmy na nich jednak trasy rowerowe, ponieważ myślimy, ze niektórzy z Was będą chcieli spróbować swoich sił na rowerach. Oznaczyliśmy na niej też parking tak, byście mogli wybrać opcję najlepszą do siebie.

Tak jak my, kochasz podróżować?

Ta WIELKA paczka ebooków jest dla Ciebie!

To aż 33 e-booków o łącznej wartości 2863 zł kupisz za jedyne 200 zł. dzięki którym z lekkością i bez stresu zorganizujesz i przeżyjesz wymarzoną podróż – gdziekolwiek się wybierasz.

Co znajdziesz w środku?

● Przewodniki i wskazówki podróżnicze.
● Historie z podróży.
● Wskazówki językowe (angielski, hiszpański, włoski w podróży).
● Wskazówki, jak robić lepsze zdjęcia w podróży.
● Presety do zdjęć i filtry do filmów.

● Przepisy kulinarne z różnych zakątków świata.

● Wskazówki, jak dbać o siebie na wakacjach.

Naszego ebooka „Ziemia kłodzka – mało znane miejsca”.

Z nią na pewno zaplanujesz świetnie nadchodzącą majówkę!

W pakiecie Świat bez Granic znajdziesz m.in.: KOMPLEKSOWY PRZEWODNIK PO MADERZE I PORTO SANTO – LOST Italianos | ANGIELSKI W PODRÓŻY: TWÓJ PASZPORT DO BEZSTRESOWEJ KOMUNIKACJI – Englopolis | NASZA PODRÓŻ NA SIÓDMY KONTYNENT – Podróże Wojownika | PORADNIK PODRÓŻY NA WŁASNĄ RĘKĘ – Podróże w etacie | JAK TWORZYĆ PIĘKNE ZDJĘCIA TELEFONEM W PODRÓŻY – Buuba | PATAGONIA. MINIPRZEWODNIK – Take Your Way | STAĆ MNIE NA NOWY YORK – Crazy Travel Bag | PODRÓŻE KULINARNE CEBULI – The Traveling Onion | INTERAKTYWNY SPACEROWNIK PO KRAKOWIE – Weekendówka | ODKRYJ TAJEMNICE BARCELONY – Aurelia W Barcelonie | 2 GODZINY OD OSLO – November Travelers | PRZEWODNIK PO PERU – Iza Handerek | LUT PAKA: 16 FILTRÓW DO FILMÓW – Szatrasie | PRESETY SUMMER+2 EBOOKI – Magdaena Mizera Fotografia | PRZEWODNIK PO LONDYNIE – świat Podróży | PIERWSZE KROKI W SZWECJI – Ta Hania | PIERWSZA PODRÓŻ CAMPEREM – CampRest.com | i wiele więcej!