Kalwaria
Strona Główna Korona Sudetów Polskich Kalwaria opis szlaku z Gierałcic | Korona Sudetów Polskich

Kalwaria opis szlaku z Gierałcic | Korona Sudetów Polskich

0 Komentarz

Kalwaria to niewysokie wzniesienie znajdujące się w pobliżu wsi Gierałcice w województwie dolnośląskim. Szczyt pomimo swojej niewielkiej wysokości - zaledwie 385 m n.p.m., należy do Korony Sudetów Polskich i reprezentuje Przedgórze Paczkowskie. Problem ze zdobyciem Kalwarii polega na tym, że nie prowadzi na nie żaden oficjalny szlak i należy szukać go poniekąd na własną rękę. Wyczytaliśmy, że można go zdobyć z Gierałcic, wybierając jedną z dwóch dostępnych ścieżek - wzdłuż polsko-czeskiej granicy lub odbić ze szlaku czerwonego prowadzącego z Gierałcic do Kałkowa. My postanowiliśmy skorzystać z pierwszej opcji pod koniec lipca, gdy pola były pięknie porośnięte zbożem, a kukurydza gęsto pięła się ku niebieskiemu niebu... Brzmi wspaniale? Otóż nie było najlepiej...

Kalwaria góra

Nieoznaczony szlak na Kalwarię koło Gierałcic wzdłuż granicy polsko-czeskiej

Przy Gierałcicach znajdują się dwie Kalwarie. Pierwsza  z nich ma wysokość 360 m n.p.m. i znajduje się mnie więcej w połowie miejscowości ( 50.3372574, 17.3277247 ). Nie jest to jednak ta Kalwaria, która potrzebna jest do zdobycia Korony Sudetów Polskich. By wejść na jej wyższy odpowiednik, należy z centrum Gierałcic pojechać na południe wsi i skręcić w wąską jezdnie na rozwidleniu, by trafić mniej więcej w okolice adresu Gierałcice 79. Swoje auto pozostawiliśmy przy końcu drogi w pobliżu mostku. Stąd na piechotę wyruszyliśmy na nieoznaczony szlak prowadzący przez podwórko domu numer 79. Nie jest ono ogrodzone i można swobodnie przejść kierując się pod górę. Po minięciu ogródka skończył się szlak, a ścieżka, którą była wszędzie opisana, zarosła do tego stopnia, że musieliśmy przedzierać się przez chaszcze.

Szlak na ścieżkę prowadzącą do Kalwiarii
Kalwaria góra

Dalszy ciąg szlaku na Kalwarię przez pola, łąki i chaszcze

Niestety szlak na Kalwarię nie był w najlepszej kondycji. Nikt za bardzo nie przejmuje się stanem drogi i chyba tylko podczas wejścia na Ostrą Górę stan trasy doprowadził nas do większej rozpaczy. Mocno zarośnięty szlak z trawą aż po kolana nie sprzyjał szybkiemu pokonywaniu drogi. Jedynym w miarę rozsądnym rozwiązaniem było przedarcie się mniej więcej 10 metrów wgłąb pola i podążanie ścieżką, którą kiedyś wyjeździł traktor. Odkryliśmy to podczas drogi powrotnej, więc droga na szczyt przedłużyła nam się z 20 minut do prawie 40. Chcielibyśmy też odradzić Wam zdobywanie Kalwarii w mokre dni, kiedy będzie duże prawdopodobieństwo, że szlak może być mokry. Błoto, kałuże i mokra trawa gwarantowana. Osobiście zdaje się nam, że warto zdobyć Kalwarię w okresie po żniwach lub zimą.

Po pokonaniu pierwszego odcinka szlaku na szczyt (zaraz za polami kukurydzy i pszenicy) natrafiliśmy na dużą uprawę białych maków. Pierwszy raz widzieliśmy biały mak, dlatego nie byliśmy do końca pewni co to mogło być. Mak kojarzyliśmy tylko i wyłącznie z jego czerwoną odmianą, dlatego biała wersja nie była dla nas oczywistością. Dopiero po zapytaniu naszych czytelników na Instagramie okazało się, że mieliśmy do czynienia z polami maku.

Ta część drogi była zdecydowanie lepsza i w ciągu 5 minut dotarliśmy do zagajnika, w którym znajduje się szczyt Kalwarii.

Szukasz podróżniczych inspiracji?

Ta WIELKA paczka ebooków jest dla Ciebie!

To aż 33 e-booków o łącznej wartości 2863 zł, dzięki którym z lekkością i bez stresu zorganizujesz i przeżyjesz wymarzoną podróż – gdziekolwiek się wybierasz.

Co znajdziesz w środku?

● Przewodniki i wskazówki podróżnicze.
● Historie z podróży.
● Wskazówki językowe (angielski, hiszpański, włoski w podróży).
● Wskazówki, jak robić lepsze zdjęcia w podróży.
● Presety do zdjęć i filtry do filmów.

● Przepisy kulinarne z różnych zakątków świata.

● Wskazówki, jak dbać o siebie na wakacjach.

Naszego ebooka „Ziemia kłodzka – mało znane miejsca”.

I to za symboliczną kwotę 200 zł.

W pakiecie Świat bez Granic znajdziesz m.in.: KOMPLEKSOWY PRZEWODNIK PO MADERZE I PORTO SANTO – LOST Italianos | ANGIELSKI W PODRÓŻY: TWÓJ PASZPORT DO BEZSTRESOWEJ KOMUNIKACJI – Englopolis | NASZA PODRÓŻ NA SIÓDMY KONTYNENT – Podróże Wojownika | PORADNIK PODRÓŻY NA WŁASNĄ RĘKĘ – Podróże w etacie | JAK TWORZYĆ PIĘKNE ZDJĘCIA TELEFONEM W PODRÓŻY – Buuba | PATAGONIA. MINIPRZEWODNIK – Take Your Way | STAĆ MNIE NA NOWY YORK – Crazy Travel Bag | PODRÓŻE KULINARNE CEBULI – The Traveling Onion | INTERAKTYWNY SPACEROWNIK PO KRAKOWIE – Weekendówka | ODKRYJ TAJEMNICE BARCELONY – Aurelia W Barcelonie | 2 GODZINY OD OSLO – November Travelers | PRZEWODNIK PO PERU – Iza Handerek | LUT PAKA: 16 FILTRÓW DO FILMÓW – Szatrasie | PRESETY SUMMER+2 EBOOKI – Magdaena Mizera Fotografia | PRZEWODNIK PO LONDYNIE – świat Podróży | PIERWSZE KROKI W SZWECJI – Ta Hania | PIERWSZA PODRÓŻ CAMPEREM – CampRest.com | i wiele więcej!

Kalwaria opis szlaku z Gierałcic | Korona Sudetów Polskich
Kalwaria

Szczyt Kalwarii 385 m n.p.m. schowany w zagajniku

Jako, że na szczyt  Kalwarii nie naprowadza żaden znak, to często posiłkowaliśmy się nawigacją w telefonie ( koordynaty szczytu: 50°19'12.6"N 17°18'38.5"E ). Wypatrywaliśmy także najwyższego punktu w okolicy i po kilku minutach dotarliśmy do małego zagajnika. Wyczytaliśmy w Internecie, że szczyt nie jest oznaczony w żaden sposób i ludzie na udokumentowanie swojej wyprawy robią sobie zdjęcie z słupkiem granicznym IV/165. Nas jednak spotkała miła niespodzianka, ponieważ na najwyższym z drzew ktoś zawiesił kartkę z oznaczeniem szczytu. Tym zdjęciem zakończyliśmy także swoją przygodę ze zdobywaniem Korony Sudetów Polskich. Kalwaria była ostatnią górą, która pozostała nam do zdobycia. Podczas roku wypraw po okolicach Dolnego Śląska weszliśmy na wszystkie z 31 najwyższych gór w poszczególnych pasmach Sudetów Polskich.

Tak jak przy zdobywaniu Korona Ziemi Kłodzkiej, była to dla nas ciekawa przygoda, dzięki której trafiliśmy w miejsca, w które na pewno inaczej byśmy nie odwiedzili. A byłaby to wielka szkoda, ponieważ niskie szczyty Sudetów są naprawdę urocze.

Szczyt Kalwaria

Punk, w którym znajduje się szczyt Kalwarii 385 m n.p.m

Tym razem jesteśmy zmuszeni udostępnić Wam jedynie punkt, w którym znajduje się szczyt Kalwarii. Niestety mapa, z którą zawsze współpracujemy nie pozwoliła nam na wyznaczenie trasy, którą nie przebiega żaden oficjalny szlak. Najlepiej więc będzie, jak będziecie posiłkowali się tymi koordynatami podczas szukania najwyższego szczytu Przedgórza Paczkowskiego.