Strona Główna Alpy Montespluga – Splugen, czyli witaj Szwajcario!

Montespluga – Splugen, czyli witaj Szwajcario!

Opublikowane: Ostatnio uaktualniona na: 27 komentarzy

Szlak Via Spluga – odcinek Montespluga – Splugen

Przeżyliśmy pierwszą noc pod namiotem! Wcale nie było tak strasznie, jak słyszałam. W nocy jedyne dźwięki jakie słyszeliśmy to szum wodospadu z oddali, a nad ranem dzwoneczki biegających niedaleko osiołków. Co najważniejsze… nie weszły do środka żadne robale! Najtańszy namiot z Tesco sprawdził się super!
Mieliśmy nawet do niego śledzie – na lotnisku we Wrocławiu nikt się nimi nie przejął i normalnie cały namiot wnieśliśmy jako bagaż podręczny.
A jaki mieliśmy widok po wystawieniu głowy z namiotu? Powiem tak – najlepszy na świecie! Zresztą zobaczcie sami:
Montespluga - Splugen, czyli witaj Szwajcario!

Pakowanie biwaku i w trasę ciąg dalszy!

Rozbiliśmy się pod murami starego fortu. Niedaleko szlaku, ale nie byliśmy z niego widoczni. Dodatkowo fort osłaniał nas od wiatru a i teren koło niego był płaski. Jednym słowem – idealnie! Może nie do końca idealnie bo trochę wilgoć z wczorajszej burzy trochę nas ponękała w nocy, ale jak to zazwyczaj podczas pierwszych razów bywa – jakieś błędy musiały wystąpić. Spakowaliśmy nasz namiocik i ruszyliśmy ku jezioru by trochę się odświeżyć.

Susze dały się we znaki również w Alpach. Widać, jaki niski był poziom wody w jeziorze. W niektórych miejscach było całkiem wyschnięte co ułatwiło nam dostęp do jeziora. Woda oczywiście lodowata ale krystalicznie czysta. Szybkie ochlapanie się, przemycie twarzy i można znowu ruszyć zdobywać Szwajcarię. Było to ostatnie jezioro jakie spotkaliśmy na szlaku więc słusznie zrobiliśmy, że skorzystaliśmy z niego zawczasu.

Jezioro montespluga Włochy Alpy

Kiedy podchodziliśmy do  jeziorka to przyłączyły się do nas dwa bawiące się osiołki. Zachodziły nam drogę i trochę obawialiśmy się, że chcą ode nas wysępić jedzenie. A jedyne co im mogliśmy im dać, to wafelki albo czekoladę, tak więc tym razem ich plany się nie powiodły. A gdy sobie to uświadomiły to poszły sobie brykać gdzieś indziej.

Osiołki
montespluga route via Spluga

Montespluga to bardzo mała miejscowość położona na ponad 1900 m n.p.m. Nie widzieliśmy tam żadnego sklepu, tylko kilka hoteli oraz dwie restauracje. Od prawie doby nie spotkaliśmy żadnych ludzi, a tu nagle tyle turystów! Skąd oni się wzięli? Jak się okazało, w tym czasie zdecydowana większość Włochów bierze sobie co roku wolne, więc trafiliśmy na taki specyficzny okres. Co do ich trybu wypoczywania zdecydowana mniejszość chodzi po górach, za to uwielbiają jeździć po nich rowerami lub motorami po krętych drogach.

Montespluga
Montespluga - Splugen, czyli witaj Szwajcario!

Tak jak my, kochasz podróżować?

Ta WIELKA paczka ebooków jest dla Ciebie!

To aż 33 e-booków o łącznej wartości 2863 zł kupisz za jedyne 200 zł. dzięki którym z lekkością i bez stresu zorganizujesz i przeżyjesz wymarzoną podróż – gdziekolwiek się wybierasz.

Co znajdziesz w środku?

● Przewodniki i wskazówki podróżnicze.
● Historie z podróży.
● Wskazówki językowe (angielski, hiszpański, włoski w podróży).
● Wskazówki, jak robić lepsze zdjęcia w podróży.
● Presety do zdjęć i filtry do filmów.

● Przepisy kulinarne z różnych zakątków świata.

● Wskazówki, jak dbać o siebie na wakacjach.

Naszego ebooka „Ziemia kłodzka – mało znane miejsca”.

Z nią na pewno zaplanujesz świetnie nadchodzącą majówkę!

W pakiecie Świat bez Granic znajdziesz m.in.: KOMPLEKSOWY PRZEWODNIK PO MADERZE I PORTO SANTO – LOST Italianos | ANGIELSKI W PODRÓŻY: TWÓJ PASZPORT DO BEZSTRESOWEJ KOMUNIKACJI – Englopolis | NASZA PODRÓŻ NA SIÓDMY KONTYNENT – Podróże Wojownika | PORADNIK PODRÓŻY NA WŁASNĄ RĘKĘ – Podróże w etacie | JAK TWORZYĆ PIĘKNE ZDJĘCIA TELEFONEM W PODRÓŻY – Buuba | PATAGONIA. MINIPRZEWODNIK – Take Your Way | STAĆ MNIE NA NOWY YORK – Crazy Travel Bag | PODRÓŻE KULINARNE CEBULI – The Traveling Onion | INTERAKTYWNY SPACEROWNIK PO KRAKOWIE – Weekendówka | ODKRYJ TAJEMNICE BARCELONY – Aurelia W Barcelonie | 2 GODZINY OD OSLO – November Travelers | PRZEWODNIK PO PERU – Iza Handerek | LUT PAKA: 16 FILTRÓW DO FILMÓW – Szatrasie | PRESETY SUMMER+2 EBOOKI – Magdaena Mizera Fotografia | PRZEWODNIK PO LONDYNIE – świat Podróży | PIERWSZE KROKI W SZWECJI – Ta Hania | PIERWSZA PODRÓŻ CAMPEREM – CampRest.com | i wiele więcej!

Montespluga – droga do granicy Włosko-Szwajcarskiej

Z Montesplugi mieliśmy już coraz bliżej do granicy ze Szwajcarią. Szliśmy coraz wyżej, po prawej stronie mając krętą ulicę dość często uczęszczaną zarówno przez samochody, jak i rowerzystów (także emerytów!). Widok mijających rowery aut w prawie 90 stopniowych zakrętach napawał nas o grozę. Przecież wystarczy jeden nieostrożny ruch lub źle wymierzona odległość między samochodem a rowerem i albo leżysz pod kołami albo w przepaści. Zdecydowanie jednak wolimy kamieniste dróżki z dala od dróg.

Montespluga - splugen szlak via Spluga
Alpy Włochy szlak górski Via Spluga

Po jakimś czasie, mimo że nie byliśmy jeszcze zbyt głodni lub zmęczeni, postanowiliśmy zrobić sobie odpoczynek, by zjeść sobie po wafelku podziwiając widoki Montesplugi. Były to nasze ostatnie kilometry po Włoskiej stronie alp i zaduma w jaką wprawił nas ten odcinek szlaku Via Spluga zdecydowanie zasługiwała na chwilę refleksji.

Przełęcz włosko-szwajcarska na trasie Via Spluga

Słońce coraz bardziej dawało się we znaki. I kiedy już wydawało nam się, że zaraz nas spali i skończymy swój żywot gdzieś w Alpach, doszliśmy do granicy, czyli do przełęczy Splugen! Nigdy nie weszliśmy wyżej niż tam – 2113 m n.p.m.

Witaj Szwajcario!

Alpy Włochy szlak górski Via Spluga

Pierwsze kroki w Szwajcarii – Splugen

Czas na kolejny odpoczynek + opalanie (bo tego się nie dało uniknąć). W takim miejscu moglibyśmy leżeć godzinami… Jeszcze gdybyśmy tam mogli napić się zimnego piwa! Niestety po półtora godziny trzeba było wstać i zacząć schodzić w dół, do miejscowości Splugen w Szwajcarii.
via Spluga - droga śmierci w górach
Nie wiem jak to jest, ale widzieliśmy wielu rowerzystów wjeżdżających na przełęcz Splugen, tą drogą powyżej. Chociaż młode osoby tak mnie nie dziwiły, jak emeryci! Ciekawe kiedy tak będzie u nas w Polsce.
Splugen to także małe miasteczko, położone w pięknej dolinie, z każdej strony otoczone wysokimi górami. Nasze pierwsze kroki skierowaliśmy do źródełka po świeżą i zimną wodę, a następnie do marketu. Mieliśmy dość wafelków, chcieliśmy zjeść coś innego! A że przecież znamy ceny norweskie, to chyba żadna cena nas już nie zaskoczy. Niestety nie mogliśmy się bardziej mylić… Po przejściu się między regałami, wyszliśmy z pustymi rękami. Co zrobić, gdy ceny zbójeckie?

Potem zaczęliśmy szukać dostępu do internetu. Zapytałam się w informacji turystycznej, gdzie możemy znaleźć darmowe WiFi, po czym Pani mnie poinformowała, że powinniśmy iść do restauracji, zamówić chociaż coś do picia, i będziemy mogli skorzystać z Internetu. Co według mnie trochę mija się  z celem, ale dobra. Oczywiście nie zrobiliśmy tego, bez Internetu przecież podróżnik może żyć. Ale zdziwiło nas jedno, to że w tak rozwiniętym i bogatym kraju nie ma ogólnodostępnej sieci WiFi przynajmniej w punktach informacji turystycznej.

Splugen Szwajcaria

Ostatni odcinek – ku Sufers

Głodni i zmęczeni ruszyliśmy do miejscowości Sufers, położonej półtora godziny drogi od Splugen, gdzie mieszkał nasz host. Na widoki nie mogliśmy narzekać. Dookoła było tyle zielonych pól, nad nimi lasy i na samej górze skaliste szczyty gór. Wspaniale! Wszystko wydawało nam się tutaj takie schludne i uporządkowane.

Sufers Szwajcaria
Ja cały czas szłam za Krystianem, bo co chwilę stawałam zrobić zdjęcie, popatrzeć dookoła. A on, jak się potem okazało, miał w tamtym momencie największy kryzys z całego wyjazdu. Spowodowany słońcem, zmęczeniem i głodem (ileż można jeść wafelki chodząc trzeci dzień tyle kilometrów po górach).

Wiem. wiem, mogliśmy mieć butlę z gazem i coś sobie ugotować. No cóż, nie jesteśmy jeszcze aż takimi survivalowcami, dlatego cierpieliśmy własne katusze. A poza tym najlepiej uczy się na własnych błędach.

Alpy Szwajcaria
Około godziny szliśmy lasem, i co jakiś czas były ławki. Jednak za każdym razem, kiedy Krystian zarządzał przerwę, nie zapowiadało się, żeby zaraz miała jakaś być. I siedzieliśmy na ziemi. Po czym wstawaliśmy, robiliśmy kilkadziesiąt kroków, i zawsze była ławka! Fatum zmęczonego podróżnika.

W końcu jednak doczołgaliśmy się do Sufers – kolejna przepięknie położona miejscowość, także z jeziorem!

Alpy Szwajcaria Sufers
Szczęśliwi dotarliśmy do domu naszego hosta. Mieliśmy wtedy dużo szczęścia, ponieważ plan zakładał, że będziemy mogli rozbić się z namiotem w jej ogrodzie ale okazało się, że rodzina wcześniej wyjechała z domu i było wolne łóżko, z którego z przyjemnością skorzystaliśmy. Chwilę pogadaliśmy ze wszystkimi mieszkańcami domu, poopowiadaliśmy historię naszej wyprawy i zmęczeni udaliśmy się do łóżka. Było to najwygodniejsze i najlepsze łóżko na całym świecie. Umyliśmy się w ciepłej wodzie i poszliśmy spać. Jeszcze nigdy tak szybko nie zasnęliśmy jak wtedy.
Sufers Szwajcaria

Jeżeli tak jak My jesteście zauroczeni szlakiem Via Spluga polecamy przeczytać nasze podsumowanie tej trasy i śledzenia pozostałej historii naszej autostopowej wyprawy z Włoch do Polski!

Poprzednie wpisy z trasy Via Spluga:
1) Droga do Isoli – początek szlaku Via Spluga
2) Isola – Montespluga, czyli ciąg dalszy szlaku w Alpach

Dalsza trasa wprost do Polski!