Strona Główna Europa Chiavenna – górskie miasteczko we Włoszech

Chiavenna – górskie miasteczko we Włoszech

Opublikowane: Ostatnio uaktualniona na: 31 komentarzy

Chiavenna – miasteczko skryte w Alpach

10 sierpnia wyruszyliśmy na kolejny wyjazd. Nasz plan zakładał dolecenie do Włoch, do Bergamo, a następnie wrócić do Polski stopem (w większości). Zwiedzanie chcieliśmy zacząć od Lugano w Szwajcarii. Nasze plany jednak trochę się pokomplikowały i wybraliśmy okolice miasta Chiavenna we Włoszech. I całe szczęście!
Chiavenna

Spokojne włoskie życie w Chiavennie

Po zrobieniu ostatnich zakupów w centrum handlowym koło lotniska, poszliśmy na dworzec do Bergamo, skąd mieliśmy z dwoma przesiadkami udać się do Chiavenny. Dobrze, że kupiliśmy bilety w Internecie, bo jeśli chcielibyśmy zrobić to w kasie na dworcu, nie zdążylibyśmy na pociąg. A byliśmy prawie godzinę przed odjazdem. Kolejka nie była wcale taka długa, ale poruszała się ona wyjątkowo wolno. Włosi z niczym się nie śpieszą, dlatego pogawędki z kasjerkami to dla nich norma. Za to turystów krew zalewa…

Chiavenna to malutkie miasto, w którym mieszka około 7 tysięcy osób. Kiedy spacerowaliśmy po jej wąskich uliczkach czekając na naszego hosta, rzadko natykaliśmy się na jakichś ludzi. Wszyscy siedzieli w restauracjach i barach. Typowy poniedziałek we Włoszech kiedy ludzie są zmęczeni po weekendzie.

Chiavenna Włochy

Podobał nam się tamtejszy styl parkowania, taki jak poniżej. Auta parkowane są w milimetrowych odstępach od siebie. Szkoda, że nie widzieliśmy jak ruszają z takich miejsc parnikowych, jednak umiejętności jazdy autem mieszkańcy Chiavenny muszą mieć opanowane na poziomie mistrzowskim.

Chiavenna jest miasteczkiem bardzo czystym i zadbanym charakteryzującym się bardzo klimatycznym jak na górskie miasteczka stylem bycia. Cała panorama miasta jest otoczona przez wysokie szczyty sprawiające naprawdę przytłaczające wrażenie.

Mistrz parkowania
Chiavenna - górskie miasteczko we Włoszech

Wszystko w tym mieście wydawało się takie zabytkowe i spokojne. Odosobnione ciche miasto wysoko w górach. Naprawdę było czuć tutaj swoisty tajemniczy klimat.
Jak dowiedzieliśmy się później nie zawsze było to tak spokojne miasto. Dawniej Chiavenna była głównym miastem tranzytowym pomiędzy Włochami a Szwajcarią. Niestety z rozwojem infrastruktury drogowej (autostrady, mosty, tunele itp.) ludzie zaczęli omijać to miasto by zaoszczędzić czas i nie jeździć krętymi i stromymi drogami. Od tego czasu życie miejskie „zwolniło”.

Chiavenna Italy

Ruiny zamku w Chiavennie oraz klasztor

Chiavenna ma kilka naprawdę pięknych zabytków, m.in. ruiny zamku. Niestety o tej godzinie był on już zamknięty, i nie mogliśmy wejść. Musieliśmy zadowolić się więc widokiem z boku, jednak aura tajemniczości tego miejsca była naprawdę intensywna.

Chiavenna Ruiny Zamku

Wymiana waluty we Włoszech

Po drodze wstąpiliśmy do banku, by kupić trochę franków Szwajcarskich. W tej miejscowości jedyną opcją wymiany waluty był bank i nie było czegoś takiego jak kantor. Ponadto przy wymianie pieniędzy w placówce bankowej byli oni zmuszeni do wypełnienia obszernych formalności, w tym spisywaniu danych. Ponad 15 minut zajęło pracownikowi wpisanie moich informacji z dowodu do komputera, po czym powiedział, że za 15 euro da mi 10 franków. Istny rabunek!  Powiedzieliśmy więc, że w takim razie rezygnujemy i że wymienimy pieniądze na terenie Szwajcarii.

Chiavenna Włochy alpy

Chiavenna city

Chiavenna - górskie miasteczko we Włoszech

Chiavenna trochę o życiu lokalsów

Rynek w Chiavennie był miejscem, w którym tętniło życie miasta. Mamy oczywiście przez to na myśli kawiarenki, w której mieszkańcy leniwie popijali kawę oraz plotkowali ze znajomymi. Przechodząc miedzy wąskimi uliczkami spotkaliśmy nielicznych turystów. Host, u którego gościliśmy jest rdzennym mieszkańcem tego miasta i często skarżył się na to, że jeszcze kilka lat temu Chiavanna była intensywnie rozwijającą się miejscowością. Niestety wszystko zmieniło się po wybudowaniu głównej trasy prowadzącej do Szwajcarii.

Wspominał on także o swoim życiu za młodu w tej miejscowości i jak często chciał ją opuścić, ponieważ co można było tutaj robić? Pili przecież już niejednokrotnie jako nastolatkowie na pobliskich skarpach położonych wysoko w górach, gdy u stóp mieli swoje rodzinne miasto. Nocne wędrówki ulicami miast oraz na szlakach górskich było dla nich rutynową rozrywką. Co więc więcej może zaoferować im Chiavenna?

Otóż po latach, gdy wyprowadził się za czasów studenckich  na południe Włoch, wrócił już jako dorosły człowiek do swojego miasteczka położonego w górach. Okazało się, że przeszkadzał mu gwarny tryb życia południowców oraz ich „pośpieszny” tryb bycia. Dzisiaj aktywnie zajmuje się turystyką górską i nie zmieni tego za żadne skarby. Jest po prostu szczęśliwy.

Chiavenna Włochy alpy
Chiavenna

Czasem było widać trójkołowe pojazdy, które naprawdę przypadły nam do gustu. Nie spodziewaliśmy się ich tutaj, ponieważ takie widoki są nam znane typowo z Indii, dlatego byliśmy naprawdę zdziwieni ich popularnością w tych stronach.

Śladami młodości Włocha

Wieczorem pojechaliśmy z naszym hostem na pyszną włoską pizzę i piwo,  a potem zabrał nas do magicznej miejscowości położonej nieopodal w górach, do której jedzie się bardzo krętymi drogami. To właśnie tutaj często spędzał swoje młodzieńcze chwile. Opowiedział nam swoje historie za młodu a nawet zaprowadził do „tajnej” bazy, w której ukrywali się przed światem. Okazała się ona skarpą, dobrze ukrytą w gąszczu zarośli, z której rozlegał się bajeczny widok na pobliskie szczyty górskie oraz rozświetloną w nocy Chiavenne.Sama miejscowość, była jakby osiedlem Chiavenne, w której znajdowało się kilka domków oraz kościół. Wąskie uliczki z kamienia były przedsmakiem tego, czego mieliśmy doświadczyć w wyższych partiach Alp.

Górskie miasteczko Chiavenna we Włoszech
Naprawdę szkoda, że mogliśmy spędzić tam tylko niecały dzień. Trzeba było jechać dalej. Przed nami było jeszcze tyle do zobaczenia!
A jeżeli i Ty chcesz zobaczyć następna część górskiej historii podróży z Włoch do Szwajcarii, to zapraszamy do wpisu o Isoli i początku przepięknego szlaku Via Spluga. Spektakularne widoki gwarantowane!

Znacie Revolut? Z pewnością słyszeliście o niej. Jeżeli nie to jest to karta walutowa, która pozwoli Wam zaoszczędzić na przewalutowaniu. Dodatkowo zyskujecie z nią w planie premium ubezpieczenie turystyczne, ubezpieczenie lekarskie, NordVPN, Tindera i inne rzeczy – ZA DARMO. Z naszego linku otrzymacie 3 miesiące testów PREMIUM za darmo, w sam raz na wycieczkę! Zarejestruj się i zamów Revolut dla siebie.